вівторок, 12 квітня 2016 р.

Педагогічні новації у практиці виховної роботи

23 березня 2016 року відбулося засідання Авторської майстерні Кордуби Наталії Ярославівни, вчителя початкових класів Тернопільської спеціалізованої загальноосвітньої школи І ст. повного дня з поглибленим вивченням основ економіки, переможця обласного етапу Всеукраїнського конкурсу «Учитель року-2014» на тему «Ноосферна освіта як педагогічна новація у практиці виховної роботи вчителя початкових класів».
Мета сучасного освітнього процесу – не тільки сформувати необхідні компетенції, надати ґрунтовні знання з різних предметів, а й формувати громадянина, патріота; інтелектуально розвинену, духовно і морально зрілу особистість, готову протистояти викликам глобалізації життя. Головною тенденцією виховання стає формування системи ціннісного ставлення особистості до соціального і природного довкілля та самої себе.

Наталія Ярославівна провела показове виховне заняття «Земля – наш спільний дім» у формі тематичного «еко-бару», на якому представила шляхи формування ціннісного ставлення до природи у процесі екологічного виховання. З метою реалізації всіх завдань екологічного виховання вчитель використовувала ефективні форми і методи біоадекватного навчання та виховання особистості. Впродовж заняття Кордуба Н.Я. вчила дітей «відчувати себе частиною маленького, доступного йому для охоплення свідомістю, куточка природи, частиною поля, лісів, луків, поступово розширюючи той клаптик землі, на якому він сприймає себе як одне ціле з природою, до розмірів Землі як планети» (К.М.Вентцель).

Під час обговорення заняття педагоги виділили ряд психолого-педагогічних принципів розвитку ноосферного світогляду. Зокрема, такі:
1. Розвиток ноосферного мислення, для якого характерні такі якості як інтегративність, нелінійність, творчий, критичний і рефлексивний характер.
2. Залучення до процесу мислення емоцій і почуттів, аксіологізація знань.
3. Діалоговий характер навчання. Оскільки він складає основу буття і мислення людини на початку XXI століття, то очевидно, що школяр повинен навчитися мислити і жити в умовах множинності культур.
4. Використання в процесі утворення перцептивного і практичного каналів. З цією метою вчитель створив особливе ноосферне середовище, засноване на інтелектуальних та загальнолюдських цінностях.

Настав час виховувати дітей не у споживацькій традиції ХХ століття, а в гармонійному співжитті з природою, в психологічній готовності оберігати природні та людські цінності. Від нашого вміння допомогти дітям побачити зрозуміти дивовижний світ природи залежить позиція у взаємовідносинах кожної дитини з природою.
Фрагменти засідання Авторської майстерні.