пʼятницю, 24 листопада 2017 р.

ЯК ДОСЯГНУТИ ЕФЕКТИВНОСТІ УРОКУ З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ?

22 листопада 2017 року на базі ТСШ № 17 відбулося засідання фокус-групи вчителів української мови початкових класів, на якому педагоги обговорювали важливу проблему  щодо викладання рідної мови: як досягнути ефективності уроку української мови.
Мета практикуму : скоординувати практичну діяльність учителів щодо активного використання інноваційних методик, технологій, засобів навчання з метою формування у школярів життєвих компетентностей та ціннісних орієнтирів.
Педагоги ознайомились  із завданнями мовно-літературної освітньої галузі згідно з новим Державним стандартом початкової загальної освіти; склали конструктор сучасного уроку української мови; а також створили модель уроку в 3 класі, дотримуючись компетентнісно зорієнтованого підходу.
Під час створення конструктора (конспекту) уроку учителі звертали увагу на чітке формулювання мети, завдань, типу, форми проведення  уроку; конкретизацію методів, прийомів; запис дій учителя 
та передбачування  дій учнів; раціональний розподіл часу; виділення структурних елементів навчальної діяльності.





Практикум дав можливість поглибити знання щодо  використання інноваційних методик навчання. Учителі мали змогу працювати в групах, відстояти свою думку, відчути себе в ролі учнів.

Слід відзначити активність учителів початкових класів ТСШ № 17, заступника директора Жеворонко О.В.

Сучасний урок у контексті компетентнісного підходу

Алгоритм
 компетентнісно зорієнтованого уроку
·        Конкретизація загальної мети (провідних і проміжних цілей) уроку.
·        Визначення предметних та ключових компетентностей як до  уроку в цілому, так і до кожного етапу уроку окремо.
·        Формулювання цілей і визначення очікуваних результатів.
·        Мотиваційне забезпечення уроку.
·        Поділ змісту уроку на навчальні ситуації в залежності від його структури — теоретичні знання, знання способів діяльності, знання в дії або вміння тощо.
·        Формулювання цільового завдання до кожної навчальної ситуації.
·        Вибір методів навчання, адекватних цільовим завданням за їх дидактичними функціями (засвоєння, формування, узагальнення) та змісту навчального матеріалу (теоретичний, емпіричний чи практичний).
·        Вибір форм організації навчальної діяльності учнів (індивідуально-самостійна, парна, групова, загальнокласна, фронтальна чи їх оптимальне поєднання) адекватно змісту та методам роботи.
·        При виборі змісту, методів і форм  - орієнтація на цільову установку й уявлення очікуваного результату спільної діяльності.
·        Здійснення рефлексії навчальної діяльності.
Модель компетентнісно зорієнтованого уроку
ЕТАП  ОРІЄНТАЦІЇ Й   МОТИВАЦІЇ   ДІЯЛЬНОСТІ
     Метою етапу орієнтації й мотивації діяльності є збудження інтересу учнів до обговорюваної теми й розумової активності, підготовка до свідомого сприйняття нового матеріалу. Орієнтація й мотивація навчальної діяльності повинна прослідковуватися протягом усього уроку.
1.Створення сприятливої атмосфери 
Прийоми
ü Використання епіграфів, афоризмів
ü Інтелектуальна розминка.
2. Мотивація
 Прийоми
ü Зв’язок навчального матеріалу з реаліями життя
ü Створення проблемної ситуації
ü Рольові ігри
ü Залучення досвіду дітей
ü Парадоксальність фактів тощо.
ЕТАП ЦІЛЕПОКЛАДАННЯ
Цілепокладанняце процес формування мети, її розгортання в часі та в даному інформаційному просторі на основі врахування особливостей виконавців діяльності, у ході якої передбачається досягнення поставленої цілі. необхідністю є формування мети уроку не через учительську мету (ціленав’язуюче навчання), а через результати учнівської діяльності, тобто через формулювання очікуваних результатів уроку.
1.Формулювання мети і проміжних цілей уроку.
За вимогами до сучасного компетентнісного уроку:
Ø мета повинна бути конкретизована, тобто визначені предметні та ключові компетентності відповідно до конкретного уроку;
Ø мета є сукупністю провідних і супровідних цілей, які, з одного боку, зумовлюються закономірностями засвоєння знань, умінь і навичок, а з іншого,- змістом навчального матеріалу, який має бути засвоєним на уроці;
Ø проміжні цілі  складають генетичну клітинку в побудові уроку, його структурі;
Ø цілі  визначають тип уроку, тип – його структуру, структура - розподіл часу на різних етапах уроку.
2.Прогнозування змісту і результатів діяльності.
Прийоми
ü формулювання очікуваних результатів
Формування результатів має відповідати таким вимогам:
Ø висвітлювати результати діяльності учнів на уроці, а не вчителя («після цього уроку учні зможуть…пояснювати, визначати, характер-ризувати, давати оцінку тощо»);
Ø чітко відображати рівень навчальних досягнень, який очікується після уроку;
Ø чітко вказувати на способи«вимірювання» результатів.
       Взагалі мета уроку має бути сформульована так, щоб про її досягнення можна було судити об’єктивно.
ЕТАП ЦІЛЕРЕАЛІЗАЦІЇ
Цілереалізаціяце процес, під час якого ціль із внутрішньої мети переходить у наслідок - результат діяльностіЦедосягнення очікуваних результатів через опанування учнями нових знань і способів дії.
Організація навчальної діяльності  Зміст навчальної діяльності:
-      теоретичний(теоретичні знання);
-      емпіричний (аналіз навчального матеріалу);
-      практичний(знання способів діяльності, знання в дії або вміння тощо).
Саме на цьому етапі вчитель може проявити творчість і показати найвищий  «пілотаж» і у власній діяльності, і в організації активної діяльності учнів,зробити все,щоб заплановані мета і завдання були досягнуті, щоб урок можна було назвати вдалим, ефективним.
РЕФЛЕКСІЙНО – ОЦІНЮЮЧИЙ ЕТАП
Рефлексія– процес усвідомлення людиною своєї діяльності, її результатів.
На цьому етапі встановлюється відповідність між поставленими цілями та результатами. Учні вчаться рефлексувати (аналізувати) власну навчальну діяльність, оцінюють її, порівнюють досягнуті результати на уроці з очікуваними.
1.Підведення підсумків
Прийоми
ü бесіда;
ü відповіді на запитання щодо змістовного аспекту уроку наскільки корисний вивчений матеріал;
ü застосування матеріалу в мовній практиці;
ü висловлення думок у формі оповідання, діалогу;
ü “Незакінчене речення” .
2.Власне рефлексія(усна й письмова, інтелектуальна і емоційна)
Прийоми
ü есе;
ü синквейн;
ü щоденник;
ü висновки;
ü  кольорова феєрія ;
ü «Шкала ефективності»;
ü «Лист побажань» тощо.
3. Цінування й оцінювання діяльності учнів на уроці(не лише кінцевого результату, а й роботи в процесі уроку).

ЕТАП
КОНТРОЛЮ ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

«Задаєш додому – перевіряй, не  перевіряєш – не задавай                                                                                                   Ю.О.Конаржевський
 Невід’ємна складова комбінованого уроку. Але коли обсяг нового матеріалу значний і не пов’язаний з темою уроку, не обов’язково виділяти цю роботу в окремий етап. Та це в жодному разі не означає, що домашню роботу не треба перевіряти. Адже без відгуку, без оцінювання своєї діяльності учень не володіє головним – результатом, не відчуває успіху чи невдачі. Перевірка домашнього завдання є значним мотивуючим і стимулюючим фактором.
       Цей процес має бути організований так, щоб в учнів сформувалася стійка думка про неможливість не виконати домашнє завдання.

Форми перевірки домашнього завдання
Ø самоперевірка домашнього завдання   (за зразком)
Ø самоконтроль (за певними  запитаннями)
Ø взаємоопитування в парах
Ø навчальне повідомлення біля дошки  (з розгорнутим рецензуванням однокласниками) тощо.

ЕТАП
ПОВІДОМЛЕННЯ ДОМАШНЬОГО  ЗАВДАННЯ
Вимоги :
-      інструктаж щодо виконання;
-      мотивування необхідності виконання;
-      диференціація (варіативність і різноманіття):
§  обов’язкова  й варіативна частина
§  різнорівневі завдання (обов’язковий мінімум,   тренувальний, творчий)
-      нестандартність подачі домашнього завдання.

Структурні елементи сучасного компетентнісно зорієнтованого уроку не обов’язково є його етапами, в уроці вони функціонують у різних взаємозв’язках. Актуалізація здійснюється в ході засвоєння знань і об’єднується з їх застосуванням. Джерелом отримання знань стає практична діяльність учнів. За цієї умови знання засвоюються й застосовуються одночасно. 











Немає коментарів:

Дописати коментар