середу, 9 листопада 2016 р.

Особливості роботи з обдарованими учнями



Обдарованість дитини... Що це таке? Можливо це своєрідна іскра Божа, яку треба відшукати в її душі і допомогти не тільки не згаснути, а спалахнути полум’ям. Здібні, талановиті люди в будь-якому суспільстві є його “локомотивом”. Саме їхніми інтелектуальними зусиллями забезпечується прогрес суспільства, плодами якого користуються всі. Тому кожен учитель часто запитує себе: “Як знайти та визначити обдарованість?”
Відповідь на це запитання педагоги отримали на занятті Школи передового досвіду у ТСШ №3 , яке відбулося 03листопада 2016 року.
З прем’єрою творчого пошуку вчителів початкових класів ТСШ № 3 виступила директор школи, Заслужений вчитель України, кандидат педагогічних наук Будій Н.Д.
Методист  ТКМЦ  Гордіюк Н.М. запропонувала учасникам колективно скласти портрет обдарованого учня, умовно визначивши категорії обдарованих дітей, їх соціальні, психологічні характеристики, педагогічні проблеми в роботі з такими дітьми.
У презентації досвіду роботи вчитель початкових класів ТСШ № 3 Криса Т.М. продемонструвала,  за якими напрямами і принципами   здійснюється робота з обдарованими учнями у школі.
Присутні взяли участь у Майстер-класі вчителя початкових класів ТСШ №3  Копки Т.В., практично ознайомились із сучасними технологіями навчання обдарованих дітей.
ВЧИТЕЛЮ НА ЗАМІТКУ
Ознаки, що засвідчують про можливу обдарованість дитини
 в тій або іншій сфері:

 • легкість навчання і засвоєння навчального матеріалу;
• тривала концентрація уваги, багатий словниковий запас, здатність до абстрактного мислення;
 • схильність до дискусії з учнями і педагогами, неприйняття суворих вимог дисципліни;
 • допитливість, винахідливість, наполегливість, цілісність, високі ідеали;
• підвищене почуття гумору, гостра реакція.

Принципи виявлення обдарованих дітей:
 • комплексний характер оцінювання різних аспектів поведінки та діяльності;
• тривалість ідентифікації;
• аналіз дій дитини у тих сферах діяльності, що максимально відповідають її нахилам і здібностям;
• використання тестів та тренінгових методик;
 • переважна опора на сучасні методи діагностики.
Виявляючи обдарованих і здібних дітей, необхідно відстежувати і вивчати такі характерні особливості:
психологічні здібності; інтелект, досягнення, захоплення; креативність; соціальна компетентність;  некогнітивні особливості характеристик; шкільне та сімейне оточення.

Особливості роботи з обдарованими дітьми .
Стратегії  навчання, що спираються на кількісні зміни:
• прискорення – передбачає збільшення темпу освоєння навчального матеріалу;
• інтенсифікація – передбачає зміну не темпу засвоєння, а збільшення обсягу навчального матеріалу, тобто підвищення інтенсивності навчання;
стратегії, що спираються на якісні зміни:
• диференціація навчання;
 • індивідуалізація навчання.
Методи роботи з обдарованими учнями:
 дослідницький; частково – пошуковий; проблемний; проектний.
Форми роботи:
1. Класно – урочна (робота в парах, малих групах), різнорівневі завдання, творчі завдання.
2. Консультації за проблемою, що виникла.
 3. Гуртки.
 4. Дискусії.
5. Ігри.
Ефективними є і такі форми роботи, як: предметні олімпіади; інтелектуальні марафони; різні конкурси і вікторини; словесні ігри і забави; проекти з різної тематики; рольові ігри; індивідуальні творчі завдання.

Технологія «Найважчий перший крок».
         Цю технологію треба використовувати на початку навчання для того, щоб педагог оз­найомився з навчальними потребами обдарованих учнів. Сутність її полягає у тому, що учням  пропону­ють розв'язати 5-6 найскладніших завдань чи вправ із запропоно­ваної теми. Якщо вони успішно справляються, то набувають рівень «А», що означає відмінно, і тоді мають змогу використати час, що залишився, для заняття тим видом діяльності, який їм цікавіший, звісно, під контролем педагога. Це може бути робота над конкурсними завданнями на уроках (практичних заняттях) з різних предметів. Цю технологію можна викори­стовувати на тих заняттях, де йде закріплення вмінь та навичок на практиці.

Технологія «Ущільнення навчальної програми».
         Ця техно­логія дає змогу учням  «викупляти» навчальний час і проводити його по-іншому. Перед початком такого «ущільнення» слід визначити здібності учня , з'ясувати, що він уже знає, і вирішити, як дати змогу йому використати вільний час, щоб це не стало тягарем для інших. Ущільнення слід дозволяти лише в тих сферах, де учні  мають сильні знання, уміння та на­вички. «Викуплений» час використовують для вдосконалення з певного предмета чи альтернативної діяльності з іншого. Не вико­ристовують «викуплений» час для поліпшення слабких сторін уч­ня . Треба прагнути того, щоб вони мали задоволення від праці, яку виконують, використовуючи вільний час.
Технологія «Навчальні контракти»
Навчальний контракт складається для кожного розділу навчальної програми. За умови позитивних наслідків перевірки знань за відповідними розділами учні  отримують право працювати в системі навчальних контрактів. У класі  утворюється «центр збагачення знаннями», де вільний час використовують для глибшого усвідо­млення матеріалу і його творчого опрацювання. Характерною рисою цієї технології є те, що учням, які працюють за контрактами, заборонено починати роботу над іншими частинами розділу, доки викладач не розпочне працювати й пояснювати їх іншим. Ще однією характерною рисою є спеціальні правила поведінки: заборонено відволікати вчителя від навчання решти учнів , не можна заважати іншим і привертати увагу до себе.
Технологія «Таксономія мислення».
Таксономія мислення  – це класифікація шести різних рівнів мислення (когнітивних рівнів) від найпростішого до найскладнішого: знання, розуміння, застосування, аналіз, синтез, оцінка.
1.     Знання: запам`ятовування і відтворення певної інформації, що є частиною складніших процесів, на яких будуються наступні категорії навчальних цілей. Рівень навчальних досягнень учнів – початковий.
2.     Розуміння: передача інформації іншою мовою, термінами, переказ своїми словами; перетворення абстрактного у конкретне, повсякденне; перетворення слів у малюнки, таблиці, графіки.  Рівень навчальних досягнень учнів – середній.
3.     Застосування: розв`язування практичних завдань із застосуванням правил, понять, теорій. Рівень навчальних досягнень учнів – достатній.
4.     Аналіз: Учні повинні розбити інформацію на частини, щоб зрозуміти її структуру. Ця операція дозволить їм побачити різні точки зору і обсудити їх, потім відповісти на запитання «чому?», «навіщо?», тобто визначити мотивацію, причини, передбачити дії і зробити висновки з отриманих фактів. Рівень навчальних досягнень учнів – високий.
5.     Синтез: учням необхідно поєднати малі частини так, щоб створити щось нове (розгляд можливих варіантів рішення та виявлення найбільш раціонального, складання плану розв`язання тієї чи іншої проблеми). Рівень навчальних досягнень учнів –  високий.

Як розвивати творчі здібності обдарованих дітей

• 1. Підхоплюйте думки учнів й оцінюйте їх одразу, наголошуючи на їх оригінальності, важливості тощо.
 • 2. Підкреслюйте інтерес дітей до нового.
• 3. Заохочуйте оперування предметами, матеріалами, ідеями. Нехай дитина практично розв'язує дослідницькі завдання.
 • 4. Навчайте дітей систематичної самооцінки кожної думки. Ніколи не відкидайте її.
 • 5. Виробляйте у дітей терпиме ставлення до нових понять, думок.
• 6. Не вимагайте запам'ятовування схем, таблиць, формул, одностороннього рішення там, де є багатоваріативні способи.
 • 7. Культивуйте творчу атмосферу – учні повинні знати, що творчі пропозиції, думки клас визнає, приймає їх, використовує.
• 8. Учіть дітей цінувати власні і чужі думки.
• 9. Іноді ровесники ставляться до здібних дітей агресивно, тому це необхідно попередити. Найкращим засобом є пояснення обдарованій дитині, що це може статися, і розвивати у неї терпимість і впевненість.
 • 10. Пропонуйте цікаві факти, випадки, технічні та наукові ідеї.
• 11. Розсіюйте страх у талановитих дітей.
 • 12. Стимулюйте та підтримуйте ініціативу учнів, самостійність. Пропонуйте проекти, що можуть захоплювати.
 • 13. Створюйте проблемні ситуації, що вимагають альтернативи, прогнозування, уяви.
 • 14. Створюйте в школі періоди творчої активності, адже більшість геніальних рішень з'являється саме в такий момент.
• 15. Допомагайте опановувати технічні засоби для записів.
 • 16. Розвивайте критичне сприйняття дійсності.
 • 17. Учіть доводити розпочате до логічного завершення.
• 18. Впливайте особистим прикладом.
• 19. Під час занять чітко контролюйте досягнуті результати та давайте завдання підвищеної складності, створюйте ситуації самоаналізу, самооцінки, самопізнання.
• 20. Залучайте до роботи з розроблення та впровадження власних творчих задумів й ініціатив, створюйте ситуації вільного вибору і відповідальності за обране рішення.
 • 21. Використовуйте творчу діяльність вихованців під час проведення різних видів масових заходів, відкритих  занять, свят.
• 22. Під час опрацювання програмового матеріалу залучайте учнів до творчої пошукової роботи з використанням випереджальних завдань, створюйте розвивальні ситуації.
• 23. Активно залучайте до участі в районних,обласних, всеукраїнських конкурсах, змаганнях, виставках.
• 24. Відзначайте досягнення вихованців, підтримуйте та стимулюйте активність, ініціативу, пошук.

Якості, якими має володіти вчитель для роботи з обдарованими дітьми:

Бути доброзичливим і чуйним.
Розбиратися в особливостях психології обдарованих дітей, відчувати їхні потреби та інтереси.
Мати високий рівень інтелектуального розвитку.
Мати широке коло інтересів.
Бути готовим до виконання різноманітних обов'язків, пов'язаних із навчанням обдарованих дітей.
Мати педагогічну і спеціальну освіту.
 Володіти почуттям гумору.
Мати живий та активний характер.
 Виявляти гнучкість, бути готовим до перегляду своїх поглядів і до постійного самовдосконалення.
Мати творчий, можливо, нетрадиційний особистий світогляд.
 Бути цілеспрямованим і наполегливим.
Володіти емоційною стабільністю.
Уміти переконувати.
Мати схильність до самоаналізу. 
ФОТОМИТІ ТВОРЧОГО ПОШУКУ 














 


Немає коментарів:

Дописати коментар