Поради учителям, які серце віддають дітям
Проблема навчання шестирічних першокласників має багатоаспектний комплексний характер. Навчально-виховний процес у початковій школі спрямований на оновлення змісту, форм і методів навчання. Навчальна діяльність доповнюється іншими видами діяльності, які впливають на розвиток дитини.Перехід від статусу дошкільника до статусу школяра — найскладніший момент у житті дитини, який пов'язаний із входженням у нове соціальне середовище з новим типом стосунків з дорослими, однолітками, новою навчальною діяльністю, що відбувається в кризовий період.
Успішній адаптації першокласника до школи сприяє правильна організація навчального-виховного процесу:
наявність матеріальної бази (класна та ігрова кімнати, спальня, окреме приміщення для рухливих ігор, роздягальня, туалет); чітке дотримання режиму дня (рухова активність, денний сон, загартовуючи процедури, прогулянки, ігри, відсутність домашніх завдань). Цей режим дня дещо схожий на той, який був у дитячому садку, до якого діти звикли;
забезпечення оптимального гігієнічного мікроклімату навчальних кімнат (температура, світловий коефіцієнт, вологість повітря, відсутність стороннього шуму), що запобігає стомлюваності та захворюваності дітей;
врахування в навчальній роботі вікових особливостей шестирічок, зокрема, їх здатність до активного довільного сприймання не більше ніж 15 хвилин, потім розслаблення і зміна діяльності;
врахування рівня розвитку і стану здоров'я кожної дитини для забезпечення індивідуальної роботи;
створення в класах шести річок особливо комфортного психологічного мікроклімату, який сприятиме позитивному емоційному стану дитини.
У роботі з шестирічними першокласниками слід акцентувати увагу на:
створенні належних соціальних і побутових умов, комфортного середовища перебування першокласників у школі;
дотриманні принципу наступності в системі «дитячий садок — сім'я — початкова школа»;
використанні методів, форм навчання, що відповідають психологічним особливостям розвитку дитини-дошкільника;
необхідності відходу від старої дисциплінарної моделі навчання і виховання молодших школярів;
сприянні розвитку дитини як особистості;
оновленні змісту початкової освіти;
зміні форм організації навчання шестирічних першокласників;
розвитку шкільної психологічної служби, яка має своєчасно виявляти причини дезадаптації;
моделюванні стилів, способів партнерської діяльності, спілкування з дитиною.
Навчальні досягнення учнів-першокласників оцінюються вербально.
Можна рекомендувати такі форми і прийоми оцінювання навчальної діяльності першокласників:
різні форми схвалення, підбадьорення, погодження;
розгорнуте словесне оцінювання;
перспективна й відстрочена оцінка;
аргументована взаємо- та самоперевірка;
виставка дитячих робіт;
оцінювання умовними символами — фішками, фігурами тощо;
ігрова оцінка-нагородження.
дотриманні принципу наступності в системі «дитячий садок — сім'я — початкова школа»;
використанні методів, форм навчання, що відповідають психологічним особливостям розвитку дитини-дошкільника;
необхідності відходу від старої дисциплінарної моделі навчання і виховання молодших школярів;
сприянні розвитку дитини як особистості;
оновленні змісту початкової освіти;
зміні форм організації навчання шестирічних першокласників;
розвитку шкільної психологічної служби, яка має своєчасно виявляти причини дезадаптації;
моделюванні стилів, способів партнерської діяльності, спілкування з дитиною.
- Не варто забувати про необхідність налагодження довірливих стосунків з дитиною: вчинки дітей не слід засуджувати або схвалювати, їх треба аналізувати й розуміти.
- Не можна критикувати дитину за неуспішність, порівнювати її з іншими однолітками ,слід порівнювати її лише з нею самою.
- Не треба забувати, що гра шестирічної дитини — серйозна справа, яка створює психолого-педагогічну атмосферу в класі, вона є основним методом і формою навчання першокласників. У процесі гри світ дитинства природно поєднується зі світом наук
- Бажано не забувати про санітарно-гігієнічні вимоги до навчання першокласників. Навчальну діяльність і дозвілля учнів слід організовувати так, щоб сприяти підтриманню працездатності тривалий проміжок часу.
Навчальні досягнення учнів-першокласників оцінюються вербально.
Можна рекомендувати такі форми і прийоми оцінювання навчальної діяльності першокласників:
різні форми схвалення, підбадьорення, погодження;
розгорнуте словесне оцінювання;
перспективна й відстрочена оцінка;
аргументована взаємо- та самоперевірка;
виставка дитячих робіт;
оцінювання умовними символами — фішками, фігурами тощо;
ігрова оцінка-нагородження.
Орієнтовні зразки вербального оцінювання діяльності учнів (учитель має змінити вислови з модальністю «повинен» на «можливо»)
Фрази з модальністю «повинен»
|
Фрази з модальністю «можливо»
|
Ти повинен добре вчитися
|
Я впевнений, що ти зможеш добре вчитися
|
Ти повинен поважати старших
|
Ти знаєш, повага до старших — елемент загальної культури людини
|
Ти повинен слухатися вчителів
|
Ти можеш мати свою думку, але до думки старших треба прислухатися
|
Ти повинен цінувати турботу старших
|
Піклуючись про тебе, старші виявляють свою любов, але бажали б взаємності
|
Скільки можна байдикувати! Ти повинен почати виконувати завдання
|
Трохи відпочив, а тепер прийшов час виконувати завдання, які допоможуть тобі краще зрозуміти те, що ти вивчив на уроці
|
Ти повинен уважно слухати і сидіти спокійно
|
Якщо будеш уважним і спокійним, то зможеш швидше зрозуміти те, що я розказую
|
У школі треба не гратися, а думати про уроки
|
Гратися цікаво, але на уроках теж можна дізнатися багато корисного і цікавого
|
Ти повинен більше читати!
|
Я впевнена, що читання допоможе тобі краще вчитися
|
Замовкни! Припини базікати на уроці!
|
Розмови на уроці заважають тобі зосередитися
|
Скільки можна бути таким незібраним! Ти завжди повинен мати зошит
|
Я сподіваюся, що наступного разу ти візьмеш зошита
|
В їдальні ти повинен сидіти спокійно, не галасувати
|
Культурні люди вміють за столом дотримуватися тиші
|
Не заважай мені, коли я з тобою говорю
|
Давай говорити по черзі: я докажу свою думку і потім вислухаю тебе
|
Ти повинен робити так, як я тобі скажу
|
3 подібними ситуаціями я вже стикалася, тому тобі доцільно було б порадитися зі мною
|
Як наголошував В.Сухомлинський, щоб дитина справді поважала і сприймала вчителя, останній повинен усім серцем любити її, частіше посміхатися, рідко впадати у похмурість, жити справжнім життям і підтримувати свій авторитет. Педагогу має бути притаманне все найкраще, що подобається в людині