середа, 1 серпня 2012 р.

Педагогічно-методичний аспект організації навчально-виховного процесу для шестирічок

Поради учителям, які серце віддають дітям
     Проблема навчання шестирічних першокласників має багатоаспектний комплексний характер. Навчально-виховний процес у початковій школі спрямований на оновлення змісту, форм і методів навчання. Навчальна діяльність доповнюється іншими видами діяльності, які впливають на розвиток дитини.
     Перехід від статусу дошкільника до статусу школяра — найскладніший момент у житті дитини, який пов'язаний із входженням у нове соціальне середовище з новим типом стосунків з дорослими, однолітками, новою навчальною діяльністю, що відбувається в кризовий період.
     Успішній адаптації першокласника до школи сприяє правильна організація навчального-виховного процесу:
наявність матеріальної бази (класна та ігрова кімнати, спальня, окреме приміщення для рухливих ігор, роздягальня, туалет); чітке дотримання режиму дня (рухова активність, денний сон, загартовуючи процедури, прогулянки, ігри, відсутність домашніх завдань). Цей режим дня дещо схожий на той, який був у дитячому садку, до якого діти звикли;
забезпечення оптимального гігієнічного мікроклімату навчальних кімнат (температура, світловий коефіцієнт, вологість повітря, відсутність стороннього шуму), що запобігає стомлюваності та захворюваності дітей;
врахування в навчальній роботі вікових особливостей шестирічок, зокрема, їх здатність до активного довільного сприймання не більше ніж 15 хвилин, потім розслаблення і зміна діяльності;
врахування рівня розвитку і стану здоров'я кожної дитини для забезпечення індивідуальної роботи;
створення в класах шести річок особливо комфортного психологічного мікроклімату, який сприятиме позитивному емоційному стану дитини.
     У роботі з шестирічними першокласниками слід акцентувати увагу на: 
створенні належних соціальних і побутових умов, комфортного середовища перебування першокласників у школі;
дотриманні принципу наступності в системі «дитячий садок — сім'я — початкова школа»;
використанні методів, форм навчання, що відповідають психологічним особливостям розвитку дитини-дошкільника;
необхідності відходу від старої дисциплінарної моделі навчання і виховання молодших школярів;
сприянні розвитку дитини як особистості;
оновленні змісту початкової освіти;
зміні форм організації навчання шестирічних першокласників;
розвитку шкільної психологічної служби, яка має своєчасно виявляти причини дезадаптації;
моделюванні стилів, способів партнерської діяльності, спілкування з дитиною.
  • Не варто забувати про необхідність налагодження довірливих стосунків з дитиною: вчинки дітей не слід засуджувати або схвалювати, їх треба аналізувати й розуміти.
  • Не можна критикувати дитину за неуспішність, порівнювати її з іншими однолітками ,слід порівнювати її лише з нею самою.
  • Не треба забувати, що гра шестирічної дитини — серйозна справа, яка створює психолого-педагогічну атмосферу в класі, вона є основним методом і формою навчання першокласників. У процесі гри світ дитинства природно поєднується зі світом наук
  • Бажано не забувати про санітарно-гігієнічні вимоги до навчання першокласників. Навчальну діяльність і дозвілля учнів слід організовувати так, щоб сприяти підтриманню працездатності тривалий проміжок часу.

Навчальні досягнення учнів-першокласників оцінюються вербально.

Можна рекомендувати такі форми і прийоми оцінювання навчальної діяльності першокласників:
різні форми схвалення, підбадьорення, погодження;
розгорнуте словесне оцінювання;
перспективна й відстрочена оцінка;
аргументована взаємо- та самоперевірка;
виставка дитячих робіт;
оцінювання умовними символами — фішками, фігурами тощо;
ігрова оцінка-нагородження.

Орієнтовні зразки вербального оцінювання діяльності учнів (учитель має змінити вислови з модальністю «повинен» на «можливо»)

Фрази з модальністю «повинен»
Фрази з модальністю «можливо»
Ти повинен добре вчитися
Я впевнений, що ти зможеш добре вчитися
Ти повинен поважати старших
Ти знаєш, повага до старших — елемент загальної культури людини
Ти повинен слухатися вчителів
Ти можеш мати свою думку, але до думки старших треба прислухатися
Ти повинен цінувати турботу старших
Піклуючись про тебе, старші виявляють свою любов, але бажали б взаємності
Скільки можна байдикувати! Ти повинен почати виконувати завдання
Трохи відпочив, а тепер прийшов час виконувати завдання, які допоможуть тобі краще зрозуміти те, що ти вивчив на уроці
Ти повинен уважно слухати і сидіти спокійно
Якщо будеш уважним і спокійним, то зможеш швидше зрозуміти те, що я розказую
У школі треба не гратися, а думати про уроки
Гратися цікаво, але на уроках теж можна дізнатися багато корисного і цікавого
Ти повинен більше читати!
Я впевнена, що читання допоможе тобі краще вчитися
Замовкни! Припини базікати на уроці!
Розмови на уроці заважають тобі зосередитися
Скільки можна бути таким незібраним! Ти завжди повинен мати зошит
Я сподіваюся, що наступного разу ти візьмеш зошита
В їдальні ти повинен сидіти спокійно, не галасувати
Культурні люди вміють за столом дотримуватися тиші
Не заважай мені, коли я з тобою говорю
Давай говорити по черзі: я докажу свою думку і потім вислухаю тебе
Ти повинен робити так, як я тобі скажу
3 подібними ситуаціями я вже стикалася, тому тобі доцільно було б порадитися зі мною

Як наголошував В.Сухомлинський, щоб дитина справді поважала і сприймала вчителя, останній повинен усім серцем любити її, частіше посміхатися, рідко впадати у похмурість, жити справжнім життям і підтримувати свій авторитет. Педагогу має бути притаманне все найкраще, що подобається в людині