вівторок, 25 листопада 2014 р.

ВПРОВАДЖУЄМО ІННОВАЦІЙНІ ОСВІТНІ ТЕХНОЛОГІЇ

Біологічно адекватна технологія навчання (БАТ)
Нові начальні програми для учнів 1-4 класів побудовані на засадах особистісно зорієнтованої парадигми освіти, системного і компетентнісного підходів, що зумовлює відповідний відбір змісту і чітке визначення результативного складника його засвоєння.
Освітні результати в значній мірі досягаються завдяки роботі педагога, який використовує широкий спектр сучасних технологій, методів, форм навчання, прийомів та інших педагогічних ресурсів організації навчально-виховної роботи з учнями. Учителі початкової школи піклуються, щоб діти вчились легко, з інтересом, при цьому використовуючи здоров’язберігальні технології.
Однією з них є біоадекватна методика викладання, специфіка якого заключається в режимі чергування роботи правої і лівої півкуль головного мозку, т.б. релаксаційної і активної форм сприйняття і засвоєння навчальної інформації. Звідси і назва методики – релаксаційно-активна. Етапи релаксації (накопичення інформації, робота правої творчої півкулі) чергуються з етапами активності (тренування лівої півкулі: логіка, аналіз, синтез інформації). БАМ не виникла на пустому місці, а досить органічно об’єднала в собі різні підходи до викладання, які існували раніше. Серед західних педагогів, учених минулого, які активно обґрунтовували звернення до образного мислення, слід виділити Я.А.Коменського, Ж.-Ж.Руссо, М.Монтессорі, Г.Лозанова. Вперше у вітчизняній педагогіці висловив думку про цілісне формування людської особистості в процесі її виховання К.Д.Ушинський, який зазначав: «Діти мислять формами, фарбами, звуками, відчуттями взагалі». Інформація стає знанням, тільки коли вона переживається, стає частиною особистого досвіду. І це можливо зробити в системі природовідповідної біоадекватної освіти.
Ця методика – дійсно нове явище в освітньому процесі. БАМ ставить за мету сформувати навчальний образ як «одиницю», мікроструктуру з навчального предмета; закласти його в довготривалу пам’ять; навчити користуватися новим образом, тобто зробити його творчою рухомою одиницею мислення; залучити його до динамічного потоку раніше придбаних мислеобразів, які постійно рухаються. Створення мислеобразів забезпечує роботу екологічного (двопівкульного) мислення школярів. Образи можуть бути простими і складними, статичними або динамічними, але важливо, щоб образ був приємний і зрозумілий, а також давав можливість провести аналогії, які можна виявити логічно. Усвідомлене, систематичне застосування асоціативних образів створює системне асоціативне мислення, тобто природовідповідне мислення. Релаксація знімає стрес, втому, перевантаження інформацією. БАМ дає інструмент для вирішення не тільки навчальних, але і життєвих завдань.
Кожен урок закінчується творчим завданням: створити власні мислеобрази, використовуючи малюнок, оповідання, схему, вірш, кросворд. Іде постійний розвиток творчого мислення школярів. Чим відрізняються біоадекватні уроки від звичайних? Ці уроки більш яскраві, цікаві, оригінальні, викликають радість і задоволення в учнів. Вони розвивають уяву, стимулюють до творчості. Релаксація заспокоює дітей, знижує небезпечну психологічну завантаженість. Атмосфера на уроках інша, дружня і тепла. Навчання таким чином дає здоров’язберігаючий і здоров’явідновлювальний ефект.
Біоадекватна методика викладання сконцентровує увагу, включає пам'ять, вольові зусилля з виконання багатьох регламентованих навчальних дій у відповідності із психофізіологічними можливостями учнів. Відомо, що традиційні прийоми навчання базуються виключно на короткочасній пам’яті з домінуючою участю лівої півкулі головного мозку (центри мови і слуху).
Завдяки цій методиці через всі канали сприйняття забезпечується активний, діяльнісний стан кори обох півкуль головного мозку, формується цілісне мислення учнів і на цій базі висока духовність, моральність, гармонійна особистість, яка здатна жити, мислити, працювати в гармонії із природою, собою, суспільством, бути стійкою в різних життєвих ситуаціях без нанесення шкоди людству та природі.
З особливостями біоадекватної (ноосферної) освіти вчителі початкових класів знайомляться на засіданнях Авторської майстерні вчителя початкових класів Тернопільської спеціалізованої загальноосвітньої школи І ступеня повного дня з поглибленим вивченням основ економіки, переможця обласного етапу Всеукраїнського конкурсу «Учитель року-2014» Кордуби Наталії Ярославівни.

Тих, хто цікавиться біоадекватною методикою, запрошуємо на заняття Авторської майстерні і рекомендуємо літературу.
  1. Антоненко Н.В., Ульянова М.Ф. Педагогика ноосферного развития. – М., 2007.
  2. Бакало Лілія. Біоадекватні технології навчання як один із напрямків модернізації методики викладання літератури. Опис досвіду. // Всесвітня література в середніх навчальних закладах України. – 2008. – №11-12.
  3. Бєляєва Э.Ф., Зубкова Л.М. Функція мислеобразу у двопівкульному мисленні. Інтернет-джерело.
  4. Блог Кордуби Наталії Ярославівни nataliakorduba blogspot com/
  5. Маслова Н.В. Ноосферное образование. – М., 2002.
  6. Невська Олена. Біоадекватна технологія навчання на уроках математики. – Інтернет-джерело.
  7. Пиаже Ж. Избранные психологические труды. – М., 1994.
  8. Ушинський К.Д. Людина як предмет виховання.-Вибр.твори-К.:1983.-ТІ