середа, 26 листопада 2014 р.

УВАГА! КОНКУРС!

Реформування сучасної школи неможливе без якісного оновлення системи роботи з педагогічними кадрами. Сучасні умови вимагають такого вчителя, який може постійно вдосконалювати свою педагогічну майстерність, професійно зростати, вчитися, поповнювати свої знання. Якщо цього немає, вчитель неминуче відставатиме від життя, навіть від своїх учнів, які різними шляхами отримують все нову інформацію про навколишній світ. Щоб цього не сталося, щоб учитель не почувався безпорадним і безпомічним у морі інноваційних технологій, на допомогу повинна прийти належним чином методична робота в школі. Велика роль у навчанні дорослих належить шкільному методичному об'єднанню вчителів початкових класів.
У зв’язку з цим оголошуємо конкурс на кращу розробку засідання методичного об’єднання вчителів початкових класів. Необхідно ретельно продумати такі заходи, щоб учасники брали активну участь у формуванні та застосуванні тих знань, які здобувають у ході навчання. Варто використати інноваційний підхід у проведенні засідань. Кращі матеріали увійдуть до посібника «Інноваційні форми проведення засідань шкільних методичних об'єднань вчителів початкових класів».
Подаємо зразок розробки засідання м/о «Як зберегти здоров’я дитини в школі».

ТЕМА: ЯК ЗБЕРЕГТИ ЗДОРОВ’Я ДИТИНИ В ШКОЛІ

Мета: поглибити знання педагогів про використання здоров’язберігальних технологій у навчально-виховному процесі, з’ясувати причини погіршення стану здоров’я дітей, розробити практичні рекомендації , спрямовані для розв’язання цієї конкретної проблеми. Форма проведення: «Килим ідей».
«Килим ідей» є одним із інтерактивних методів вирішення проблем. Він дозволяє перейти від аналізу причин явища як такого до індивідуальних дій учасників заняття, спрямованих для рішення цієї конкретної проблеми.
Даний метод сприятиме індивідуалізації та диференціації в організації методичної роботи з вчителями. Можемо його використовувати для розв’язання проблем, рішення яких залежить від учасників засідання методичного об’єднання вчителів (наприклад, учні не хочуть вчитися, не хочуть іти в школу; мають проблеми з конкретного предмета, і т.д.).
Етапи роботи:
І етап – розуміння проблеми (Чому така проблема існує?)
ІІ етап – пошук рішень (Що можна зробити , щоб змінити?)
ІІІ етап – індивідуалізація діяльності (Що я особисто зроблю, щоб змінити існуючу ситуацію. Які конкретні дії зробимо?)
ІV етап – оцінювання ідей (Індивідуальне прийняття рішення, що точно я зроблю. І що постараюся зробити для рішення цієї проблеми) 

ХІД ЗАСІДАННЯ

Перед початком підготувати : порізані смужки паперу трьох різних кольорів, по 30-40 см кожного кольору; 3-4 великі аркуші паперу (ватман); наклейки двох кольорів (по 2 наклейки для кожного учасника).

  • 1. Керівник оголошує проблему заняття, об’єднує учасників у 3-4 групи.
    - Як свідчить статистика, за останні п’ять років захворюваність дітей шкільного віку збільшилась на 45%. Спостерігається зменшення кількості здорових школярів більше як на третину. На жаль, за всієї нашої любові до дітей і турботи про їхнє здоров'я, в перший клас батьки уже приводять до 30% хворих дітей, а до одинадцятого класу залишається лише 10% цілком здорових! Протягом періоду навчання у п’ять разів зростає частота порушень зору і постави, у чотири рази – нервово-психічні порушення.
  • 2. І етап роботи (10 хвилин) – розуміння проблеми.
    - Спробуємо відповісти собі на питання: чому така проблема існує? У чому ж причина? Кожна група одержує 10 кольорових смужок паперу і великий аркуш. Завданням групи буде відповісти на поставлене запитання, написати свої відповіді на отриманих смужках, а після цього зробити на великому листі «килим», наклеюючи всі смужки таким чином, щоб усе написане можна було прочитати. Після закінчення кожна група представляє свої «килимки» і зачитує відповіді.

ОСНОВНІ ПРИЧИНИ:

* невідповідність шкільних програм віковим і функціональним особливостям дітей

* недотримання елементарних гігієнічних вимог

* недостатня поінформованість учителів у питаннях охорони здоров’я дітей

* недостатня грамотність у таких важливих питаннях, як формування, збереження й зміцнення здоров’я дітей

* надмірна інтенсифікація (прискорений темп і збільшений обсяг навантаження) навчального процесу

*школа з її великою кількістю дітей, що тісно контактують між собою, є основним джерелом більшості простудних і інфекційних захворювань, якими впродовж навчального року «благополучно» заражаються і хворіють діти.

  • 3. ІІ етап (10-15 хвилин) – пошук рішень.
    - Ми вже знаємо причини виникнення захворювань у школі, тепер подумаємо, що можна зробити , щоб змінити існуючу ситуацію.

Кожна група одержує 10 кольорових смужок іншого кольору і пам’ятаючи про причини, записує свої ідеї як вирішити дану проблему на цих смужках, потім доклеює їх до свого «килиму» і після закінчення роботи представляє їх.

ПОШУК РІШЕНЬ:

* забезпечення наступності ланок освіти, зокрема дошкільної та молодшої шкільної, адже від цього залежить майбутнє дитини: її розвиток, реалізація її здібностей, її самоповага, можливість самореалізації, і, головне, її здоров’я;

* створення комфортного психологічного середовища для учнів (розклад уроків, перерв, режим ГПД, врахування вікових та фізіологічних особливостей)

* створення санітарно-гігієнічних умов навчання (миття рук, полоскання ротової і носової порожнини допоможуть позбавитися від шкідливих бактерій; температурний режим, вологе прибирання, належне освітлення робочих місць, гімнастика для очей , розмір меблів , збереження постави, проведення фізкультурних хвилинок, рухливих перерв, заняття фізкультурою )

* забезпечення програмним і навчально-методичним обладнанням здоров’язберігальних технологій

* зняття психологічного напруження, створення ситуації успіху, проведення диференціації та індивідуалізації навчання, зменшення обсягу домашніх завдань

* створення оптимальних умов для проведення уроків фізичної культури , впровадження сучасних інноваційних форм і методів навчання; позакласної роботи з фізкультури.

* формування культури здорового способу життя учнями

* організація навчання батьків

  • 4. ІІІ етап - індивідуалізація діяльності.
    - Маємо причини і знаємо, що можна зробити, щоб це змінити. Переходимо до індивідуалізації дій. На цьому етапі кожний з вас відповість собі на запитання: «Що особисто я зроблю , щоб змінити існуючу ситуацію. Які конкретні дії зроблю?»
Кожний пише заплановані собою дії на смужці паперу третього кольору. Група збирає разом індивідуальні смужки, але не клеїть їх у цей раз до «килима». Кожна група по черзі читає по одній смужці, якщо в іншій групі є така ж ідея, то вона відкладається убік. Коли ідеї вичерпаються, групи приклеюють смужки, що залишилися, до своїх великих аркушів.

  • 5. ІV етап – евалюація ідей.
    - Це той момент, коли оцінюємо реалістичність намірів.
Кожен учитель одержує 2 червоні наклейки і 2 зелені. Червоний колір означає, що напевно це зроблю, а зелений – спробую це зробити. Всі учасники ходять по залу, ще раз перечитують свої ідеї й ідеї інших учасників і приклеюють наклейки на обраних ідеях.

  • 6. Підбиття підсумків.

Учителі ще раз зачитують індивідуально прийняті ними рішення , що вони точно зроблять уже завтра, впродовж семестру, навчального року, а що постараються зробити пізніше для того , щоб зберегти здоров’я своїх вихованців під час навчально-виховного процесу.
В такий спосіб у педагогів була можливість подумати, що кожний зробить, щоб допомогти у розв’язанні загальної важливої проблеми
Сьогодні необхідно шукати інноваційні методи освіти та виховання, форми діяльності щодо збереження та зміцнення здоров’я підростаючого покоління, створювати в школі систему управління та моніторингу здоров’язберігальних технологій, агітації і пропаганди, об’єднувати зусилля всіх підрозділів навчального закладу, закладів медицини та фізичної культури і спорту.