вівторок, 8 листопада 2016 р.

Інтеграція навчального процесу як чинник розвитку пізнавальної активності учнів



02 листопада 2016 року на базі ТКГ (директор Тригуба В.К.) відбулося спільне засідання Стажувального майданчика молодого вчителя початкових класів м.Тернополя  (кер.Швидка О.П., ТКГ) і Школи молодого вчителя області (Морська  Я.Ф.) з теми «Інтеграція навчального процесу як чинник розвитку  пізнавальної активності учнів».
Викладач кафедри менеджменту і методології освіти ТОКІППО, кандидат педагогічних наук  Городецька О.В. , методист ТОКІППО Морська Я.Ф. висвітлили теоретичні аспекти застосування  міжпредметної інтеграції  в початковій школі.
 Разом із методистом ТКМЦ  Гордіюк Н.М. молоді педагоги опрацьовували вимоги, яким повинен відповідати якісний  інтегрований урок.
Присутні мали змогу переглянути  інтегрований відеоурок з природознавства, навчання грамоти і трудового навчання у 1 класі, після чого дали його глибокий аналіз. У процесі спостереження та аналізу  уроку увага була   сконцентрована   на таких параметрах:
  • визначення педагогічно доцільної теми інтегрованого уроку з урахуванням об'єктивно існуючої основи змісту вивченого матеріалу з різних навчальних предметів;
  • постановка й реалізація мети та завдань уроку, мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів;
  • раціональність вибору змісту навчального матеріалу вчителями різних предметів, що забезпечує інтеграцію навчальних досягнень учнів, системність і глибину їх знань;
  • раціональний вибір методів і засобів організації навчально-пізнавальної діяльності учнів;
  • раціональність технології проведення інтегрованого уроку;
  • інтеграція зусиль «активних» і «пасивних» учасників у процесі реалізації поставлених цілей та завдань інтегрованого уроку;
  • реалізація функціональних обов'язків ведучого вчителя у процесі уроку;
  • підбиття підсумків інтегрованого уроку та оцінка його ефективності.
 З великим інтересом  молоді учителі спробували свої сили у розробці  завдань до інтегрованих уроків у
1 класі:
   Інтегрований урок з навчання грамоти і природознавства.
Навчання грамоти.  Закріплення звукового значення букви «ша». Опрацювання оповідання «Поспішай, синичко!» (за Г.Демченко).
Природознавство. Хто такі птахи?
2 класі:
Інтегрований урок з математики і природознавства.
Математика. Віднімання виду 50 -34. Кругові приклади. Розв’язування складених задач. 
Природознавство. Їстівні та отруйні гриби. Правила збирання грибів.
3 класі:
Інтегрований урок з української мови і літературного читання.
Українська мова. Побудова тексту-есе. Значення мови для людини.
Літературне читання. А. Коваль «Наша мова».
4 класі:
Інтегрований урок з літературного читання, образотворчого мистецтва  і основ здоров’я.
Літературне читання. В.Сухомлинський «Восени пахне яблуками». Опис картини Катерини Білокур.
Образотворче мистецтво. Ознайомлення з українським народним мистецтвом петриківського розпису (Казкова квітка Петриківки).
Основи здоров’я. Сім’я і здоров’я. Традиції збереження здоров’я в родині. 

Підводячи підсумки, учителі дійшли висновку, що інтегровані уроки мають великі можливості для розвитку активізації не лише мислення, а й усієї особистості. Такі уроки забезпечують розвиток у дітей творчого мислення, формують науковий світогляд, розвивають пізнавальний інтерес, бажання до самостійного здобуття знань. Учні на уроках оживають, активно включаються у діяльність, стають співробітниками вчителя, беруть участь у розв’язанні нових для них пізнавальних і практичних задач. Така робота переконливо доводить, що інтеграція навчальних предметів дає змогу кожному учневі розвивати свої здібності, опановувати програму в доступному йому темпі.


Конспект інтегрованого урок з природознавства,
навчання грамоти  і трудового навчання.
Природознавство. Як потрібно берегти природу?
Навчання грамоти. Письмо рядкової букви л, складів і слів з нею.
Трудове навчання. Послідовність дій під час виготовлення виробів із природних матеріалів виготовлення аплікації із природніх матеріалів на площині (аплікація «Лелека»).
Мета: дати дітям певний об’єм знань про необхідність бережливого ставлення до природи; навчити писати малу букву л, склади і слова з нею; розвивати дрібну моторику руки, удосконалювати вміння виконувати аплікації; виховувати чуйне ставлення до природи, викликати бажання зберігати її красу, естетичні почуття,  культуру праці.
Обладнання: малюнки, ілюстрації, дидактичний матеріал, глобус, презентація до уроку.
Перебіг  уроку
І. Організаційна частина.
1. Створення емоційної ситуації.
(Звук осінньої мелодії)
-         Закрийте очі і уявіть себе частиною природи.
-         Природа! З дитячих літ ми звикли до її чарівної краси. Любимо бувати в лісі, в полі. Дивимося на квіти, дерева. Радіємо спілкуванню з природою, милуємося  її красою. Ми, дорослі і діти – частина природи.
-         Ким, або чим ви себе уявили?
        ІІ. Вивчення нового матеріалу.
          Мотивація навчальної діяльності.
-         Я принесла глобус. Глобус – це модель землі. Земля - велика планета, але насправді, вона потребує нашої любові і захисту.
-         Ой, а що це випало з нашої планети? (Введення казкового героя Листочка).
-         Тут написано звернення до дітей 1 –А класу.
1.     Проблемне запитання.
Моє звертання до людей,
Дорослих і малих дітей.
Погляньте, де ми живемо,
Що на землі ми творимо?
Чом плаче матінка – природа?
Куди зникає її врода?
Чом ріки наші обміліли?
Ліси на звіра обідніли?
Поки не пізно, схаменімось,
Не будем землю убивать.
Нехай політик і учений,
Школяр і, навіть, немовля,
Травинку кожну зберігає,
Щоб цвітом вкрилася Земля.
-         Який сумний лист. Чим так стурбована Земля?
     Невже все так погано?
2.     Робота з підручником.
-         Розгорніть  сторінку з підручника, розгляньте малюнки  і подумайте, чи насправді щось загрожує нашій природі.
-         Чому захворіло Сонечко?
-         Що трапилося з Карасиком?
-         Як сміття у лісі шкодить рослинам і тваринам?
-         Якої ще шкоди люди завдають природі?
3.     Гра «Так – Ні».
-         Пригадаймо, як слід поводитися в природі і чого не можна робити: (сигналізують світлофорами)
саджати квіти, рослини;ламати гілки дерев; обгороджувати мурашники; рвати багато квітів;милуватися красою; руйнувати гнізда; підгодовувати птахів;спалювати листя;
-         Чому не можна спалювати листя?
4.     Звуковий аналіз слова  «листок».
-         Який перший звук у слові листок?
-         Який звук ми вивчали сьогодні на першому уроці?
-         Якою буквою позначається цей звук?
-         На сьогоднішньому уроці ми навчимось писати рядкову букву л.
-         Чим відрізняється писана буква від друкованої?
-         Писана буква наче хоче потанцювати, вже й ніжку відставила чекає музику.
5.     Музична фізкультхвилинка.
6.     Графічний аналіз букв.
-   З яких елементів складається буква л?
-   Перетворіть букву л на листочок.
-  Подивіться на малюнок у верхній частині прописів,
   хто ще сьогодні буде допомагати вам у написанні
   букви? (Введення казкового героя Лелеки).
-  Пояснення написання рядкової букви л з показом на дошці.
7.     Письмо буквосполучень.
8.     Письмо складів і слів з рядковою буквою л.
         - Наша буква знайшла нових подруг. З ким вона
            потоваришувала?
9. Фізкультхвилинка для очей.
10. Словникова робота.
         - Роздивіться малюнки і поясніть значення слова
           млин і  лани.(Пояснення вчителя)
11. Розвиток мовлення учнів.
         - Складіть речення за малюнком із словом лани і  лелека.
         - Як по іншому називають цього птаха?
       ІІІ. Практична робота.
1.                   Пояснення вчителя.
-  На сьогоднішньому уроці маємо ще одне завдання: створити аплікацію лелеки із природнього матеріалу – листочків.
-  На партах у вас є заготовки. Листочки з яких дерев вітерець заніс до вас?
2.     Послідовність виконання аплікації.
3.     Самостійна робота учнів.
4.     Цікаві факти про лелеку.
Лелека чорний занесений до Червоної книги України.
ІV.Підсумок уроку.
-         Яку букву навчилися писати?
-         Підберіть слова де звук [л] стоїть на початку    слова.
-         Як потрібно ставитися до природи?
-         Як берегти природу?
Інсценізація вірша про Листок і Лелеку.
-           Лелеко, лелеко,
До осені далеко?
-           Як замовкнуть жаби, як листя опаде,тоді осінь настане,мені їсти не стане.Полечу в теплий край, на той рік дожидай! 
                              
                       Швидка Оксана Петрівна, вчитель-методист ТКГ

























Немає коментарів:

Дописати коментар