02 листопада 2016 року на базі ТКГ (директор Тригуба
В.К.) відбулося спільне засідання Стажувального майданчика молодого вчителя
початкових класів м.Тернополя
(кер.Швидка О.П., ТКГ) і Школи молодого вчителя області (Морська Я.Ф.) з теми «Інтеграція навчального процесу
як чинник розвитку пізнавальної
активності учнів».
Викладач кафедри менеджменту і методології освіти
ТОКІППО, кандидат педагогічних наук
Городецька О.В. , методист ТОКІППО Морська Я.Ф. висвітлили теоретичні
аспекти застосування міжпредметної
інтеграції в початковій школі.
Разом із
методистом ТКМЦ Гордіюк Н.М. молоді
педагоги опрацьовували вимоги, яким повинен відповідати якісний інтегрований урок.
Присутні
мали змогу переглянути інтегрований відеоурок
з природознавства, навчання грамоти і трудового навчання у 1 класі, після чого дали
його глибокий аналіз. У процесі спостереження та аналізу уроку увага була сконцентрована на таких параметрах:
- визначення педагогічно доцільної теми інтегрованого уроку з урахуванням об'єктивно існуючої основи змісту вивченого матеріалу з різних навчальних предметів;
- постановка й реалізація мети та завдань уроку, мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів;
- раціональність вибору змісту навчального матеріалу вчителями різних предметів, що забезпечує інтеграцію навчальних досягнень учнів, системність і глибину їх знань;
- раціональний вибір методів і засобів організації навчально-пізнавальної діяльності учнів;
- раціональність технології проведення інтегрованого уроку;
- інтеграція зусиль «активних» і «пасивних» учасників у процесі реалізації поставлених цілей та завдань інтегрованого уроку;
- реалізація функціональних обов'язків ведучого вчителя у процесі уроку;
- підбиття підсумків інтегрованого уроку та оцінка його ефективності.
З великим інтересом молоді учителі спробували свої сили у
розробці завдань до інтегрованих уроків
у
1 класі:
Інтегрований урок з навчання грамоти і
природознавства.
Навчання
грамоти. Закріплення звукового значення букви «ша».
Опрацювання оповідання «Поспішай, синичко!» (за Г.Демченко).
Природознавство. Хто такі птахи?
2 класі:
Інтегрований урок з математики і природознавства.
Математика. Віднімання
виду 50 -34. Кругові приклади. Розв’язування складених задач.
Природознавство. Їстівні
та отруйні гриби. Правила збирання грибів.
3 класі:
Інтегрований урок з української мови і літературного
читання.
Українська мова. Побудова
тексту-есе. Значення мови для людини.
Літературне
читання. А. Коваль
«Наша мова».
4 класі:
Інтегрований урок з літературного читання,
образотворчого мистецтва і основ
здоров’я.
Літературне
читання.
В.Сухомлинський «Восени пахне яблуками». Опис картини Катерини Білокур.
Образотворче
мистецтво.
Ознайомлення з українським народним мистецтвом петриківського розпису (Казкова
квітка Петриківки).
Основи здоров’я. Сім’я і
здоров’я. Традиції збереження здоров’я в родині.
Підводячи
підсумки, учителі дійшли висновку, що інтегровані уроки мають великі можливості
для розвитку активізації не лише мислення, а й усієї особистості. Такі уроки забезпечують розвиток у
дітей творчого мислення, формують науковий світогляд, розвивають пізнавальний
інтерес, бажання до самостійного здобуття знань. Учні на уроках оживають,
активно включаються у діяльність, стають співробітниками вчителя, беруть участь
у розв’язанні нових для них пізнавальних і практичних задач. Така робота
переконливо доводить, що інтеграція навчальних предметів дає змогу кожному
учневі розвивати свої здібності, опановувати програму в доступному йому темпі.
Конспект інтегрованого урок з природознавства,
навчання грамоти і трудового навчання.
Природознавство. Як
потрібно берегти природу?
Навчання
грамоти. Письмо рядкової букви л, складів і слів з нею.
Трудове навчання.
Послідовність
дій під час виготовлення виробів із природних матеріалів виготовлення аплікації
із природніх матеріалів на площині (аплікація «Лелека»).
Мета: дати
дітям певний об’єм знань про
необхідність бережливого ставлення до природи; навчити писати малу букву л,
склади і слова з нею; розвивати дрібну моторику руки, удосконалювати
вміння виконувати аплікації; виховувати чуйне ставлення до природи, викликати
бажання зберігати її красу, естетичні почуття,
культуру праці.
Обладнання: малюнки, ілюстрації, дидактичний матеріал,
глобус, презентація до уроку.
Перебіг
уроку
І. Організаційна частина.
1. Створення емоційної ситуації.
(Звук осінньої мелодії)
-
Закрийте очі і уявіть себе частиною
природи.
-
Природа! З дитячих літ ми звикли до її
чарівної краси. Любимо бувати в лісі, в полі. Дивимося на квіти, дерева.
Радіємо спілкуванню з природою, милуємося
її красою. Ми, дорослі і діти – частина природи.
-
Ким, або чим ви себе уявили?
ІІ. Вивчення нового матеріалу.
Мотивація
навчальної діяльності.
-
Я принесла глобус. Глобус – це модель
землі. Земля - велика планета, але насправді, вона потребує нашої любові і
захисту.
-
Ой, а що це випало з нашої планети?
(Введення казкового героя Листочка).
-
Тут написано звернення до дітей 1 –А
класу.
1.
Проблемне запитання.
Моє звертання до людей,
Дорослих і малих дітей.
Погляньте, де ми живемо,
Що на землі ми творимо?
Чом плаче матінка – природа?
Куди зникає її врода?
Чом ріки наші обміліли?
Ліси на звіра обідніли?
Поки не пізно, схаменімось,
Не будем землю убивать.
Нехай політик і учений,
Школяр і, навіть, немовля,
Травинку кожну зберігає,
Щоб цвітом вкрилася Земля.
-
Який сумний лист. Чим так стурбована
Земля?
Невже все так погано?
2.
Робота з підручником.
-
Розгорніть сторінку з підручника, розгляньте малюнки і подумайте, чи насправді щось загрожує нашій
природі.
-
Чому захворіло Сонечко?
-
Що трапилося з Карасиком?
-
Як сміття у лісі шкодить рослинам і
тваринам?
-
Якої ще шкоди люди завдають природі?
3.
Гра «Так – Ні».
-
Пригадаймо, як слід поводитися в природі
і чого не можна робити: (сигналізують
світлофорами)
саджати
квіти, рослини;ламати гілки дерев; обгороджувати мурашники; рвати багато
квітів;милуватися красою; руйнувати гнізда; підгодовувати птахів;спалювати
листя;
-
Чому не можна спалювати листя?
4.
Звуковий аналіз слова «листок».
-
Який перший звук у слові листок?
-
Який звук ми вивчали сьогодні на першому
уроці?
-
Якою буквою позначається цей звук?
-
На сьогоднішньому уроці ми навчимось
писати рядкову букву л.
-
Чим відрізняється писана буква від
друкованої?
-
Писана буква наче хоче потанцювати, вже
й ніжку відставила чекає музику.
5.
Музична
фізкультхвилинка.
6.
Графічний аналіз букв.
- З яких елементів складається буква л?
- Перетворіть букву л на листочок.
- Подивіться
на малюнок у верхній частині прописів,
хто ще сьогодні буде допомагати вам у
написанні
букви? (Введення казкового героя Лелеки).
- Пояснення
написання рядкової букви л з показом на дошці.
7.
Письмо буквосполучень.
8.
Письмо складів і слів з рядковою буквою л.
- Наша
буква знайшла нових подруг. З ким вона
потоваришувала?
9. Фізкультхвилинка для очей.
10. Словникова робота.
- Роздивіться малюнки і поясніть значення
слова
млин і лани.(Пояснення вчителя)
11. Розвиток мовлення учнів.
- Складіть речення за малюнком
із словом лани і лелека.
- Як по іншому називають
цього птаха?
ІІІ.
Практична робота.
1.
Пояснення вчителя.
- На
сьогоднішньому уроці маємо ще одне завдання: створити аплікацію лелеки із
природнього матеріалу – листочків.
2. Послідовність
виконання аплікації.
3. Самостійна
робота учнів.
4. Цікаві
факти про лелеку.
Лелека чорний занесений до
Червоної книги України.
ІV.Підсумок уроку.
-
Яку букву навчилися писати?
-
Підберіть слова де звук [л] стоїть на
початку слова.
-
Як потрібно ставитися до природи?
-
Як берегти природу?
Інсценізація
вірша про Листок і Лелеку.
-
Лелеко, лелеко,
До осені
далеко?
-
Як замовкнуть жаби, як листя опаде,тоді
осінь настане,мені їсти не стане.Полечу в теплий край, на той рік дожидай!
Швидка Оксана Петрівна, вчитель-методист
ТКГ
Немає коментарів:
Дописати коментар