пʼятниця, 29 грудня 2017 р.

ПІДСУМКИ МЕТОДИЧНОЇ РОБОТИ ЗА І ПІВРІЧЧЯ 2017-2018 н.р.


Сильним, досвідченим стає педагог, який уміє аналізувати свою працю.
В.Сухомлинський


У зв’язку з реформуванням середньої освіти   у 2017-2018 н.р.   активізовано науково-методичну  роботу  з учителями початкових класів  та їх самоосвітню роботу щодо  переосмислення своєї ролі при здійсненні освітнього  процесу у Новій українській школі. Процес і зміст підготовки вчителя зазнає суттєвих змін.  

Структура методичної роботи з учителями школи І ступеня підпорядкована реалізації нової методичної проблеми   «Розвиток професійної компетентності та педагогічної майстерності вчителя початкових класів як основа моделювання інноваційного освітнього простору». Відповідно оновлені і всі інші форми методичної роботи.

Головні пріоритети у методичній роботі: допомога вчителеві швидко адаптуватися до змін в освітньому процесі,  науково-методичний супровід освоєння ефективних форм, методів, технологій освіти, активізація інноваційного потенціалу педагогічних колективів.



З метою створення умов для професійного зростання, підвищення педагогічної  майстерності і кваліфікації педагогів працює ІНТЕРАКТИВНА ШКОЛА СУЧАСНОГО ВЧИТЕЛЯ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ «Формування інноваційного навчально-виховного середовища молодшого школяра».
Ми стоїмо на порозі якісних змін в освіті. Нинішня революція у навчанні стосується саме переосмислення ролі вчителя, який нині в Україні не в фаворі.  У Концепції Нової української школи зазначено, що «Нова  школа потребує нового вчителя,   який може стати агентом змін У зв’язку з цим варто говорити про нову роль учителя – не як єдиного наставника та джерела знань, а як коуча, фасилітатора, тьютора, модератора в індивідуальній освітній траєкторії дитини».
 І тому перше заняття ІНТЕРАКТИВНОЇ ШКОЛИ було присвячене ознайомленню з діяльністю педагога з тьюторською позицією та використанням тьюторських технологій.  Найефективнішим способом навчання є навчання запитаннями.  Тьюторська педагогіка є педагогікою «знаків питання», адже викликати в учня питання: «Навіщо я це роблю?» - є найважливішим завданням учителя-професіонала. Учителі зрозуміли, що необхідно  перекваліфікуватись із традиційного педагога, який завжди оперує запитаннями-відповідями, у тьютора, який замість того, щоб пропонувати відповіді, пробуджує бажання запитувати.

За словами міністра освіти Л.Гриневич «освітня реформа орієнтована на те, щоб випустити зі школи всебічно розвинену, здатну  до критичного мислення цілісну особистість,  патріота  з активною позицією,  інноватора,      здатного змінювати навколишній світ та вчитися          впродовж життя.  Важливими є розвиток вмінь: вміння розв’язувати проблеми; вміння приймати рішення; вміння конструктивно керувати емоціями; вміння співпрацювати в команді -   вміння критично мислити.
                                                                              
Тому тема наступного   засідання  ІНТЕРАКТИВНОЇ ШКОЛИ СУЧАСНОГО ВЧИТЕЛЯ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ  –  «Методика розвитку критичного мислення учнів у початковій школі», проведене за участю  Олени Пометун, члена –кореспондента НАПН України, доктора пед.наук, професорки, творчої директорки неурядової організації «Учителі за демократію та партнерство», наукової керівниці та консультантки українських українських  і міжнародних освітніх проектів, авторки посібників, програм, підручників, наукових статей, експертки з освітніх інновацій, і Тетяни Ремех, старшого наукового співробітника Інституту педагогіки НАПН України, кандидата педагогічних наук, учителя-методиста.
Тренери цікаво і доступно провели тренінг, емоційно насичений позитивом і креативністю.
За програмою професійного розвитку учителів «Методика розвитку критичного мислення учнів початкової школи» у І півріччі 2017-2018 н.р. пройшли навчання 90 педагогів.

Ще одна нова форма роботи – ФОКУС-ГРУПИ  (focus group discussion)  «Забезпечення особистісно-компетентнісного  підходу до навчання» (Презентуючи концепцію «Нова українська школа», міністр оголосила важливим пріоритетом оновлення змісту освіти - введення особистісно-компетентнісного підходу в середній школі) -    один  із різновидів групових дискусій (бесід) з однорідними групами працівників, здібності та інтелект яких сконцентровані (сфокусовані) на певній темі. Застосування фокус-групи дає можливість вирішувати типові завдання (групи учителів 1, 2, 3,4 класів,  учителів інформатики, української мови).
Учителі 1-их класів (20.09.2017, ТЗОШ № 16) під час роботи  своєї групи (моделювання) обговорили особливості методики проведення нестандартних форм організації навчального процесу з метою створення сприятливого середовища для адаптації  дітей, оскільки успішність адаптаційного періоду має надзвичайно важливе значення у початковий період навчання першокласника,   познайомились з досвідом роботи проведення уроків «під відкритим небом», а також розробили модель однієї з найпоширеніших форм  уроку – екскурсії. На цьому ж занятті відбулася презентація методичного посібника  «Осінні уроки першокласника» , в якому  творчим колективом учителів початкових класів м. Тернополя  розроблені конспекти окремих навчальних занять у формі уроків-екскурсій, уроків-імпровізацій, уроків-ігор, уроків-театралізацій, інтегрованих уроків, які проводяться за межами класу, школи впродовж вересня-жовтня.
Учителі української мови початкових класів (22.11.2017, ТСШ № 17) (практикум) вирішували важливу проблему  щодо викладання рідної мови: як досягнути ефективності уроку української мови. Педагоги ознайомились  із завданнями мовно-літературної освітньої галузі згідно з новим Державним стандартом початкової загальної освіти; склали конструктор сучасного уроку української мови; а також створили модель уроку в 3 класі, дотримуючись компетентнісно зорієнтованого підходу. Під час створення конструктора (конспекту) уроку учителі звертали увагу на чітке формулювання мети, завдань, типу, форми проведення  уроку; конкретизацію методів, прийомів; запис дій учителя та передбачування  дій учнів; раціональний розподіл часу; виділення структурних елементів навчальної діяльності.
Для учителів 2-их класів (06.12.2017, ТНВК ШМЛ № 15) проведено панорамне заняття «Формування здоров’язбережувальної компетентності школярів засобами технології «Навчання в русі»,  як суттєво необхідного заходу, стимулюючого пошук найбільш ефективних форм, засобів та методів розширення рухової активності, що забезпечує один із найважливіших факторів здорової життєдіяльності дітей.

Сьогодні  виникає потреба готовності вчителя до використання нововведень у навчальний процес.  МАЙСТЕРНЯ ОСВІТНІХ ІННОВАЦІЙ (кер. Копка Т.В., ТСШ № 3) «Підвищення ефективності освітнього процесу шляхом упровадження нових форм та методів навчання»-   виконує роль лабораторії, де напрацьовуються й апробуються педагогічні ідеї, новітні технології, нові підходи до викладання, авторські програми, методичні посібники, систематизується та узагальнюється передовий педагогічний досвід, наукові досягнення, розробляються технології їх впровадження.
      У центрі уваги  роботи першого заняття МАЙСТЕРНІ - експрес-курсів (31.10.2017) стояло питання щодо реалізації наскрізних вмінь молодшого школяра засобами технології «Читання та письмо для розвитку критичного мислення. Під час практичного опрацювання системи DAILY 5 педагоги переконались, що технологія розроблена таким чином, щоб навчати учнів виробляти витривалість та самостійність у кожному з її компонентів. Вправи системи є надзвичайно різноманітними, що збільшує мотивацію та інтелектуальну зайнятість учнів, їх творчу діяльність.
На допомогу учителям з даного питання підготовлено методичний посібник «Щоденні кроки до успіху».
02 грудня 2017 року МАЙСТЕРНЯ  запросила педагогів на медіа-журнал «Використання мобільних та ігрових технологій в освітньому процесі».  Учасники ознайомились з on-line сервісами для створення дидактичних матеріалів (ребусів, кросвордів, пазлів, хмар, карт знань та ін.) для проведення уроків, вчилися створювати власні інтерактивні вправи. Під час складання  конструктора уроку з ігровими технологіями, учителі дізналися, як активізувати учнів, відправивши їх у віртуальну подорож; як занурити у навчання, створивши доповнену реальність на уроці; як викликати дитячі емоції, працюючи із зображеннями в онлайн-режимі. Підбиваючи підсумки медіа-журналу, учасники дійшли висновку, що знання методики використання ІКТ в освітньому процесі початкової школи надасть можливість використовувати інструментарій активного та безпечного входження дитини в інформаційне суспільство, сприяти  бажанню вчитися і мати від цього задоволення.

31 жовтня 2017 року на базі  ТСШ № 3 відбувся тренінг для вчителів початкових класів «Впровадження ІКТ в освітній процес на прикладі інтерактивного курсу з математики VCHY.COM.UA"                    
Тренінг провела спеціаліст по роботі з освітніми установами освітньої платформи vchy.com.ua  Порицька Оксана Іванівна, тренер «Інтерактивної школи». Мета навчання – інформування вчителів про освітні можливості  платформи «ВЧИ.КОМ.ЮА», розгляд можливостей її використання для навчання школярів 1-4 класів.

З метою усунення суперечок між  запитами школи і програмними можливостями ДНЗ,  удосконалення  форм організації і методів навчання, спрямування освітньо-виховного процесу на становлення особистості дитини працює інтегрована форма робота  - ПРОЛЕМНЕ КОЛО фахівців дошкільної і початкової освіти. 25  жовтня 2017 року на базі  Тернопільського навчально-виховного комплексу «Школа–колегіум  Патріарха Йосифа Сліпого»   відбулось засідання проблемного столу  вихователів  дошкільних навчальних закладів  та вчителів початкових класів з теми «Діагностика невдач у навчанні першокласників», мета якого - здійснити аналіз причин, що призводять до невдач у навчанні першокласників; з'ясувати особливості адаптації першокласників, включаючи дошкільний етап; налагодити співпрацю між дошкільними  і загальноосвітніми навчальними закладами.
         
Протягом усього періоду функціонував  КОНСУЛЬТПУНКТ «Особистісно-професійний розвиток педагога». Перебудові педагога сприяють не тільки групові,  колективні форми методичної діяльності, але й індивідуальна робота, кропітка самоосвіта. 

2017-2018 н.р. – рік активної підготовки до впровадження нового Державного стандарту початкової загальної освіти. З учителями початкових класів, які у наступному році працюватимуть у 1-их класах, проведено тренінги:  «Організація освітнього процесу у 1 класі відповідно до нового Державного стандарту початкової загальної освіти» (02-05.10.2017 р.),  «Планування і застосування інтегрованого навчання»  (02-03.11.2017 р.). Здійснюється спостереження за впровадженням проекту нового Держстандарту початкової загальної освіти  у 1 класах ТЗОШ №16 (вч. Роговська Л.І.), ТЗОШ № 28 (Коник Н.Я.) (Наказ управління освіти і науки Тернопільської міської ради від 26.09.2017 № 438 «Про проведення пілотного дослідження на локальному рівні щодо впровадження державного стандарту початкової загальної освіти на базі 1-Б класу ТЗОШ № 16 та 1-Г класу ТЗОШ № 28). Обговорювались проекти Типових освітніх програм для початкової школи.

      8 освітніх закладів м. Тернополя (ТНВКШПЛ №2, ТЗОШ №4, ТСШ№5, ТЗОШ №13, ТЗОШ № 24, ТЗОШ №28, ТСПІМ, ТСПОЕ) беруть участь в освітньому проекті «ІНТЕЛЕКТ УКРАЇНИ». На базі ТЗОШ №24 (22.11.2017),   ТСПІМ (05.12.2017) проведено обласні методичні семінари для учителів початкових класів, заступників директорів з навчально-виховної роботи.

25.11.2017 р. на базі ТНВК ШЕЛ № 9 проведено міський етап XVIІІ Міжнародного конкурсу з української мови ім. Петра Яцика.
На обласному  етапі (09.12.2017) учні початкових класів завоювали І місця:
 учениця 3 класу ТЗОШ № 16  Богач Антоніна     (уч. Вальчишин Л.В. );
учениця 4 класу  ТСП ОЕ       Жаровська Юлія     (уч. Кордуба Н.Я.).

Немає коментарів:

Дописати коментар