1 вересня 2014-2015 н. р. припадає на період боротьби України з російською агресією. Враховуючи актуальність сьогоднішньої проблеми та підвищений інтерес суспільства до формування ціннісних орієнтацій підростаючого покоління, зокрема формування у школярів громадянсько-патріотичної позиції, залучення до вивчення історико-культурної спадщини та процесів українського державотворення, Перший урок у 2014/2015 навчальному році рекомендуємо провести на тему «Україна – єдина країна» (Див. лист МОНУ від 01.08.2014 № 1/9-388 «Про проведення Першого уроку у 2014/2015 н. р.»).
Завданнями Першого уроку є:ознайомлення учнів з основними державотворчими подіями становлення незалежної України;
історією створення Державного Прапора, Гімну, Гербу України;
розвиток у школярів почуття гордості за Україну, її історію та видатних людей, які зробили вагомий внесок у розвиток світової та європейської спільноти;
сприяння усвідомленню школярами спільних цінностей української нації: державного суверенітету, незалежності, територіальної цілісності й демократичних засад державного устрою;
виховання шанобливого ставлення до державної символіки, культурного та історичного минулого України;
усвідомлення духовної єдності населення всіх регіонів України,спільності культурної спадщини та майбутнього своєї держави;
формування правової культури, правосвідомості учнів, їх поваги до Конституції України, Законів України, усвідомлення своїх прав, свобод та обов’язків;
формування активної життєвої позиції школярів, їх громадянського самовизначення, прагнення до самореалізації в Україні;
розвиток комунікативної культури спілкування і взаєморозуміння; формування толерантності та терпимості до різних поглядів та переконань;
усвідомлення школярами таких цінностей, як цінність людського життя і здоров’я, честі й гідності, недоторканності і безпеки;
виховання людяності, гідності, справедливості, толерантності, відповідальності – основних моральних цінностей, що визначають ставлення до людей і сприяють єдності країни, стабільності, миру і злагоді в Україні;
мотивування учнів до усвідомленої поведінки на основі розуміння та прийняття ними морально-правових регуляторів життя суспільства і держави;
формування негативного ставлення до проявів дискримінації, жорстокості та насильства, засудження військової агресії.
Перший урок у новому навчальному році рекомендуємо провести у нестандартній формі, зважаючи на те, що для школярів цей день є святом повернення до школи, як до рідної домівки. Це – радість зустрічі з друзями, улюбленими вчителями. Це – надія на те, що в новому навчальному році буде все інакше, значно краще… Звідси – радісний настрій дітей, емоційне піднесення, бажання діяти. Тому важливо, щоб Перший урок пройшов урочисто, з яскравими і цікавими моментами та став поштовхом до подальшої роботи з вивчення історії України, рідного краю, усвідомлення школярами спільних цінностей української нації, викликав бажання дізнатися більше про життя і творчість видатних українців.
Під час підготовки до уроку та оформлення класної кімнати (залу) рекомендуємо використовувати державну символіку України – Прапор, Герб, Гімн; карти України, Європи; ілюстрації краєвидів України та Тернопільщини; елементи народної символіки, вишитий рушник; портрети видатних українців та відомих людей рідного краю; тексти художніх творів; світлини пам’ятних місць рідного краю; роздатковий матеріал для роботи в парах та групах тощо.
Урок може бути розроблений із використанням інтерактивних технологій, мультимедійної презентації, фотосюжетів, відеороликів, театралізації, ігрових форм роботи тощо. Необхідно запропонувати учням розвивальні завдання, дискусійні запитання, практичні вправи, що сприяють розвитку мислення школярів, зокрема: кросворди, розшифровки, розсипанки, ребуси, незакінчені речення.
Під час підготовки та проведення Першого уроку слід враховувати як індивідуальні, так і вікові особливості учнів.
Готуючись до уроку, учителеві необхідно врахувати, що становлення громадянина-патріота у молодших школярів передбачає формування основних моральних цінністей – людяності, гідності, справедливості, толерантності, відповідальності, що визначають ставлення до людей і сприяють єдності країни, стабільності, миру і злагоді в Україні.
Організація та проведення такого уроку в 1-му класі має свої особливості. Адже нам потрібно створити таку атмосферу, в якій кожна дитина почувалася б комфортно. Звичайно, готуватися до 1 вересня всі першокласники (діти, батьки, учителі) починають заздалегідь. Мабуть, батьки спланували свій час таким чином, щоб провести його з малюками, тому варто запросити їх на перший урок, тоді й дітям буде спокійніше, і батьки зможуть взяти участь у проведенні уроку, а це дуже важливо для подальшого згуртування шкільної родини. Слід продумати, як організувати робочий простір приміщення класу відповідно до того, які види роботи ви плануєте на цей урок.
Завдання першого уроку для малюків — познайомити дітей із школою, кабінетом, де їм доведеться вчитися, однокласниками, створити позитивну мотивацію. Варто заздалегідь продумати способи знайомства учнів. Важко сподіватися, що діти одразу запам'ятають усі імена майбутніх товаришів, але нехай на цьому уроці буде закладено фундамент створення колективу вашого класу.
У процесі організації роботи з першокласниками рекомендуємо надати перевагу діалогічному способу спілкування, виконанню практичних дій, ігровим формам роботи.
У роботі з учнями 2-4 класів важливо приділити увагу проблемі формування моральної чутливості до життєвих ситуацій; усвідомлення школярами єдності населення всіх регіонів України та найголовнішої людської радості – жити в мирі і злагоді.
З цією метою радимо використовувати етичні бесіди за змістом моральних понять з опорою на конкретні приклади життя, відомі художні твори. Під час етичної бесіди можна використовувати позитивний приклад поведінки дітей, застосовувати наочність: плакати, ілюстрації книг, мультфільми, фільми. Говорити можна про правила поведінки та спілкування в школі, вдома, на вулиці, у громадських місцях; про шанобливе ставлення до родини, народних традицій і звичаїв, державної та рідної мови, національних цінностей українського народу; про моральні якості, що визначають становлення громадянина-патріота; про почуття власної гідності; про прийнятні й неприйнятні нами способи прояву емоцій; про роль ціннісного ставлення до людини у становленні гармонійних стосунків; обговорювати художні твори або ситуації; аналізувати життєві спостереження.
Доцільно організований Перший урок сприятиме тому, щоб молодші школярі зростали успішними учнями, впевненими людьми, відповідальними громадянами, готовими бути повноцінними членами суспільства, які зможуть знайти шлях до стабільності, миру і злагоди в Україні.