Відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України № 192 від 20.02.2015 року інформуємо, що державна підсумкова атестація у школі І ступеня проводиться з 12 по 21 травня з трьох предметів: української мови, читання та математики.
Орієнтовні вимоги до змісту атестаційних завдань
- Державна підсумкова атестація (далі – атестація) учнів (вихованців) у системі загальної середньої освіти проводиться відповідно до Положення про державну підсумкову атестацію учнів (вихованців) у системі загальної середньої освіти, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 30 грудня 2014 року № 1547, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України від 14 лютого 2015 року за № 157/26602.
- Атестація проводиться у письмовій формі з навчальних предметів інваріантної складової типових навчальних планів для загальноосвітніх навчальних закладів.
- Завдання для проведення атестації укладають вчителі відповідного фаху, погоджує педагогічна рада та затверджує керівник навчального закладу.
- Завдання мають відповідати державним вимогам до рівня загальноосвітньої підготовки учнів, визначеним навчальними програмами, затвердженими Міністерством освіти і науки.
У 4 класах загальноосвітніх навчальних закладів атестація проводитиметься у формі підсумкових контрольних робіт з української мови (мова і читання) та математики. У загальноосвітніх навчальних закладах з навчанням мовами національних меншин крім атестації з української мови (мова і читання) атестації можуть підлягати результати навчальної діяльності учнів з мови навчання (мова і читання).
Кожна підсумкова контрольна робота проводиться відповідно до календарного планування на другому чи третьому уроці, окрім понеділка і п'ятниці, а також днів перед і після святкових.
На проведення підсумкової контрольної роботи відводиться 1 академічна година (один урок): 5 хв. – на пояснення змісту роботи та інструкції щодо її виконання і 35 хв. – на її виконання. Тексти підсумкової контрольної роботи вчитель записує до початку уроку на дошці або заздалегідь друкує на окремих аркушах і перед уроком роздає кожному учневі (учениці).
Бали за атестацію з української мови (мова і читання) та математики виставляються у класному журналі під датою її проведення. На правій сторінці класного журналу у розділі "Зміст уроку" здійснюється запис "Підсумкова контрольна робота. Державна підсумкова атестація".
Результати атестації у 4 класі з української мови (мова і читання) та математики не враховується при виставленні річних оцінок.
Зміст завдань для підсумкових контрольних робіт формується відповідно до державних вимог щодо навчальних досягнень, визначених Програмами для середньої загальноосвітньої школи. 1-4 класи ( – К. : Початкова школа, 2006; 2007; Программы для средней образовательной школы с русским языком обучения. 1-4 классы. - К.: Початкова школа, 2006; Програма «Українська мова» для 1-4 класів загальноосвітніх навчальних закладів з румунською, молдовською та угорською мовами навчання – Чернівці: Букрек, 2007).
Завдання для підсумкових контрольних робіт розробляються вчителем початкових класів, погоджуються педагогічною радою та затверджуються керівником навчального закладу.
Зміст підсумкової контрольної роботи для атестації з української мови (мови навчання) може формуватись з тексту для диктанту або списування (з пропущеними орфограмами) для виявлення правописних умінь і завдань до тексту: творчого на побудову зв’язного висловлювання для перевірки мовленнєвих умінь та завдань для перевірки мовних знань.
Визначенню рівня навчальних досягнень з української мови (мови навчання) підлягають мовні знання з усіх розділів початкового курсу української мови (мови навчання): мовленнєві (вміння будувати зв’язний текст, використовувати засоби виразності мови, висловлювати власну думку) і правописні уміння учнів.
Зміст підсумкової контрольної роботи для атестації з читання може формуватись з тексту для читання мовчки для перевірки сформованості навичок читання, завдань до тексту для перевірки розуміння змісту прочитаного, уміння працювати з текстом і творчого на побудову висловлювання власної думки до змісту прочитаного. Визначенню рівня навчальних досягнень учнів з читання підлягають сформованість навичок читання і розуміння змісту прочитаного тексту.
Підсумковому визначенню рівня навчальних досягнень з математики підлягають сформованість знань і умінь відповідно до таких змістових компонентів навчального матеріалу: натуральні числа, арифметичні дії з натуральними числами; задачі; числові вирази; частини; величини; геометричні фігури; вимірювання величин.
Зміст атестації у формі підсумкової контрольної роботи рекомендуємо формувати з таких завдань: складеної задачі на 3 дії; виразу з багатоцифровими числами на визначення порядку дій (з дужками); на порівняння і перетворення величин; знаходження частини від числа; застосування геометричного матеріалу.
Оформлення атестаційної роботи
Атестаційна робота оформлюється письмово на аркушах зі штампом школи, дотримуючись вимог оформлення письмових робіт, до прикладу:
У верхній лівій частині титульної сторінки подвійного аркуша ставиться штамп загальноосвітнього навчального закладу. На ньому зазначається дата, до прикладу: 01.06.2015 р. Підписування роботи починається на сьомому рядку титульної сторінки:
Робота
з державної підсумкової атестації
з української мови за курс початкової школи
учня (учениці) 4 класу
(прізвище, ім’я, по батькові у формі родового відмінка)
з державної підсумкової атестації
з української мови за курс початкової школи
учня (учениці) 4 класу
(прізвище, ім’я, по батькові у формі родового відмінка)
На другій сторінці на перших двох рядках записують вид роботи та назву тексту, до прикладу:
Диктант
У пошуках слова
У пошуках слова
Оформлення відповідей на завдання атестаційної роботи здійснюється учнем (ученицею) на аркушах зі штампом навчального закладу або на спеціальному бланку відповідей, що розробляється навчальним закладом. У чистовому варіанті атестаційної письмової роботи виправлення (крім лексичних, орфографічних помилок) вважаються помилкою і не зараховуються як правильні відповіді.
Методичні рекомендації щодо укладання контрольних робіт для ДПА з української мови
ВИМОГИ ДО УКЛАДАННЯ ПІДСУМКОВОЇ КОНТРОЛЬНОЇ РОБОТИ
Укладання підсумкової контрольної роботи для державної підсумкової атестації з української мови здійснюється за таким алгоритмом:
1) визначення мети перевірки;
2) відбір змісту навчального матеріалу, який підлягає перевірці;
3) добір способів і форми перевірки;
4) визначення кількості завдань для перевірної роботи;
5) обґрунтування підходів до оцінювання атестаційної роботи.
2) відбір змісту навчального матеріалу, який підлягає перевірці;
3) добір способів і форми перевірки;
4) визначення кількості завдань для перевірної роботи;
5) обґрунтування підходів до оцінювання атестаційної роботи.
Датальніше розкриємо зміст кожного з етапів алгоритму.
Метою підсумкової контрольної роботи для державної атестації учнів з української мови є визначення рівня навчальних досягнень випускників початкової школи відповідно до вимог навчальної програми для 1-4 класів.
При визначенні змісту навчального матеріалу, який підлягає перевірці, необхідно орієнтуватися на вимоги навчальної програми. З огляду на те, що навчання молодших школярів української мови здійснюється на засадах компетентнісного підходу, який передбачає розвиток умінь ефективно користуватися мовою з метою розв'язання комунікативних завдань, випускники початкової школи повинні вміти сприймати і розуміти інформацію, спілкуватися, зрозуміло і грамотно висловлюватися в усній та письмовій формах. Тому підсумковій перевірці з української мови мають підлягати насамперед мовленнєві уміння: будувати зв'язний текст, використовувати засоби виразності мови, висловлювати власну думку,
Перевірку мовних знань з усіх розділів початкового курсу української мови: Текст, Речення. Слово. Значення слова, Будова слова, Іменник. Прикметник, Числівник, Займенник, Дієслово, Прислівник. Звуки і букви. Склад. Наголос — слід здійснювати з урахуванням вимог Державного стандарту початкової загальної освіти, якими передбачено, що вивчення мовної теорії й формування знань про мову підпорядковані завданням розвитку мовлення. Отже, передусім необхідно перевіряти здатність випускників початкової школи застосовувати теоретичні знання з мови в мовленнєвій практиці.
Контроль навчальних досягнень учнів можна здійснювати з використанням різних способів і форм перевірки, але обов'язковою вимогою при цьому є наявність у підсумковій контрольній роботі завдань на перевірку мовних знань, правописних умінь і здатності будувати зв'язне письмове висловлювання. Тобто така робота обов'язково має бути комбінованою.
Перевірку мовних знань доцільно здійснювати за допомогою тестових завдань відкритого і закритого типів.
Завдання закритого типу передбачають вибір правильної відповіді з трьох запропонованих варіантів.
Наприклад
Вибери рядок, у якому подано синоніми до слова сміятися.
А реготати, хихикати
Б плакати, сумувати
В сміх, смішний
Вибери рядок, у якому подано синоніми до слова сміятися.
А реготати, хихикати
Б плакати, сумувати
В сміх, смішний
Виконання відкритих завдань передбачає коротку письмову відповідь.
Наприклад
Запиши прислівники, якими можна замінити подані вирази.
Як кіт наплакав —___________________________
На весь голос —____________________________
По гарячих слідах—_________________________
Запиши прислівники, якими можна замінити подані вирази.
Як кіт наплакав —___________________________
На весь голос —____________________________
По гарячих слідах—_________________________
Перевірку правописних умінь рекомендуємо здійснювати шляхом написання диктанту або списування тексту з пропущеними орфограмами.
Для перевірки мовленнєвих умінь доцільно використовувати творче завдання, яке передбачає побудову зв'язного висловлювання.
Наприклад
Чи є у тебе домашня тваринка? А може, ти про неї мрієш? Напиши про це текст (5-7 речень).
Чи є у тебе домашня тваринка? А може, ти про неї мрієш? Напиши про це текст (5-7 речень).
Закриті тестові завдання дають змогу перевірити здатність учнів зрозуміти запитання, визначити відмінності між варіантами відповіді, вибрати ту, яка, на їхній погляд, є правильною. У такий спосіб перевіряють не тільки мовні знання і вміння, а й сформованість у дітей психологічної готовності до ситуацій вибору, які постійно виникають у повсякденному житті.
Відкриті завдання цінні тим, що дають можливість більш об'єктивно оцінити навчальні досягнення учнів, оскільки під час їх виконання школярі не мають підказки у вигляді готових варіантів відповіді, що унеможливлює вгадування правильної відповіді.
За допомогою творчого завдання перевіряється здатність учнів використовувати набуті знання й уміння у процесі побудови зв'язного висловлювання.
Використання в комбінованій контрольній роботі різноманітних способів перевірки та завдань різних рівнів складності забезпечить виявлення комунікативної компетентності школярів, тобто здатності застосовувати набуті мовні знання й мовленнєві та правописні вміння не лише в стандартних, а й у нестандартних ситуаціях.
РІЗНОВИДИ ЗАВДАНЬ ДЛЯ ПІДСУМКОВОЇ КОНТРОЛЬНОЇ РОБОТИ
*На розпізнавання певного мовного явища серед групи слів, словосполучень чи речень.
Наприклад
Визнач, у якому рядку подано антоніми до слова веселий.
А радісний, жартівливий
Б сумний, зажурений
В веселитись, весело
Визнач, у якому рядку подано антоніми до слова веселий.
А радісний, жартівливий
Б сумний, зажурений
В веселитись, весело
* На застосування мовних знань.
Наприклад
Підкресли в тексті назви дерев. Запиши їх в алфавітному порядку.
Дерева прокинулися від зимового сну. Розпустила сережки береза. Понадували бруньки дуб і граб. Заплакали живицею сосна і ялина. Викинув зелені китиці клен. А на узліссі зацвіла дика груша.
Підкресли в тексті назви дерев. Запиши їх в алфавітному порядку.
Дерева прокинулися від зимового сну. Розпустила сережки береза. Понадували бруньки дуб і граб. Заплакали живицею сосна і ялина. Викинув зелені китиці клен. А на узліссі зацвіла дика груша.
* На знаходження помилки в слові, словосполученні чи реченні.
Наприклад
Визнач, у якому рядку дієслово записане з помилкою. Підкресли цю помилку.
А поживемо, побачемо, дізнаємось
Б копаєш, садиш, доглядаєш
В читаєте, пишете, розумієте
Визнач, у якому рядку дієслово записане з помилкою. Підкресли цю помилку.
А поживемо, побачемо, дізнаємось
Б копаєш, садиш, доглядаєш
В читаєте, пишете, розумієте
*' На виявлення неправильної відповіді.
Наприклад
Визнач, у якому словосполученні прикметник нова вжито недоречно. А нова школа Б нова подружка В нова булка
Визнач, у якому словосполученні прикметник нова вжито недоречно. А нова школа Б нова подружка В нова булка
*На встановлення відповідності.
Наприклад
З'єднай стрілочками слова з їхніми звуковими моделями.
джміль * • [= о — о-о]
яблуко * • [— о - о]
щука * • [- = о =]
З'єднай стрілочками слова з їхніми звуковими моделями.
джміль * • [= о — о-о]
яблуко * • [— о - о]
щука * • [- = о =]
* На встановлення послідовності. Наприклад
Пронумеруй речення в такому порядку, щоб вийшов текст.
Земля щедро дарує їх людям.
Ростуть на ній жито, пшениця, різна городина.
Кожна рослина приносить плоди.
Цвітуть квіти, буяють садки.
Наша земля не тільки гарна, а й щедра.
Земля щедро дарує їх людям.
Ростуть на ній жито, пшениця, різна городина.
Кожна рослина приносить плоди.
Цвітуть квіти, буяють садки.
Наша земля не тільки гарна, а й щедра.
* На встановлення зв'язків між членами речення.
Наприклад
Прочитай речення. Встанови зв'язки між членами речення за допомогою питань.
Увечері на листатому клені затьохкав соловейко.
(Хто?)___________ (що зробив?)____________
______________(коли?)_______________________
______________(де?)________________________
________________(якому?)____________________
Прочитай речення. Встанови зв'язки між членами речення за допомогою питань.
Увечері на листатому клені затьохкав соловейко.
(Хто?)___________ (що зробив?)____________
______________(коли?)_______________________
______________(де?)________________________
________________(якому?)____________________
* На відновлення деформованих речень.
Наприклад
Склади і запиши спонукальне речення з поданих слів. Петрик, рибки, акваріум, в, погодувати.
Склади і запиши спонукальне речення з поданих слів. Петрик, рибки, акваріум, в, погодувати.
* На використання розділових знаків.
Наприклад
Постав у реченні пропущені розділові знаки. У шкільному садку дозрівали яблука груші та сливи а на подвір'ї червоніла калина.
Постав у реченні пропущені розділові знаки. У шкільному садку дозрівали яблука груші та сливи а на подвір'ї червоніла калина.
* На побудову письмового висловлювання на задану тему.
Наприклад
Ким ти мрієш стати, коли виростеш? Напиши про це текст.
Ким ти мрієш стати, коли виростеш? Напиши про це текст.
ВИЗНАЧЕННЯ ЗАГАЛЬНОЇ КІЛЬКОСТІ ЗАВДАНЬ ДЛЯ ПЕРЕВІРНОЇ РОБОТИ
При визначенні загальної кількості завдань для перевірної роботи необхідно враховувати певні аспекти.
1. Слід намагатися охопити перевіркою якомога більший обсяг програмового матеріалу.
2. Контрольна робота повинна містити завдання різних рівнів складності.
3. Кількість завдань має бути оптимальною для виконання впродовж одного уроку.
2. Контрольна робота повинна містити завдання різних рівнів складності.
3. Кількість завдань має бути оптимальною для виконання впродовж одного уроку.
Аналіз різних можливих комбінацій засвідчив, що оптимальними є три варіанти (див. табл. 1).
№ п/п | Види завдань | Кількість завдань у контрольній роботі | ||
варіант | II варіант | III варіант | ||
1 | Диктант або текст для списування | 1 | — | |
2 | Завдання закритого типу з вибором однієї правильної відповіді | 3 | 3 | 3 |
3 | Завдання відкритого типу | 2 | 3 | 2 |
4 | Завдання на встановлення послідовності або відповідності | — | — | 1 |
5 | Творче завдання | 1 | 1 | 1 |
Разом | 7 | 7 | 7 |
Під час оцінювання підсумкової контрольної роботи слід брати до уваги рівень складності кожного завдання. Зокрема:
* тестове завдання закритого типу оцінюється 1 балом;
* відкрите завдання і завдання на встановлення послідовності чи відповідності — по 2 бали за кожне (якщо таке завдання виконано частково, учень одержує 1 бал);
* диктант, списаний текст і творче завдання — по 12 балів за кожне (при оцінюванні зв'язного висловлювання від балів за зміст віднімається по 1 балу за кожну помилку на ті правила, вивчення яких передбачено навчальною програмою для 1 -4 класів).
* відкрите завдання і завдання на встановлення послідовності чи відповідності — по 2 бали за кожне (якщо таке завдання виконано частково, учень одержує 1 бал);
* диктант, списаний текст і творче завдання — по 12 балів за кожне (при оцінюванні зв'язного висловлювання від балів за зміст віднімається по 1 балу за кожну помилку на ті правила, вивчення яких передбачено навчальною програмою для 1 -4 класів).
Одержані за кожне завдання бали підсумовують, і їх загальну кількість переводять в оцінку за поданими нижче таблицями.
Таблиця для оцінювання контрольної роботи, скомбінованої за варіантом І (див. табл. 1)
Тестовий бал | 1-2 | 3-5 | 6-8 | 9-11 | 12-14 | 15 | 16-18 | 19-21 | 22-24 | 25-27 | 28-30 | 31 |
Шкільна оцінка | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
Таблиця для оцінювання контрольних робіт, скомбінованих за варіантами II і III
Тестовий бал | 1-2 | 3-5 | 6-8 | 9-11 | 12-14 | 15 | 16-18 | 19-21 | 22-24 | 25-27 | 28-30 | 31 |
Шкільна оцінка | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
ОРІЄНТОВНІ ЗРАЗКИ ПІДСУМКОВИХ КОНТРОЛЬНИХ РОБІТ
Контрольна робота, скомбінована за варіантом І
1. Спиши текст, вставляючи пропущені букви і розкриваючи дужки.
За с..лом ро(з, с)кинулося дивне поле. На н..ому росте багато в..ликих яскравих голівок. То соняшники. Особливо гарні вони на світанку. У цей час на їхніх пе-люсткахз..являють(с, ц)я чисті, прозорі краплинки роси. Прихил(е, и)ш до себе один соняшник, і він умиє тебе прохолодними краплями. А зна(ї, є)ш, що соняшники завжди повертають голівки до сонця? Дивлять(ц, с)я, тягнуть(ц, с)я до н..ого. Ніби усміхають(с, ц)я сонячн(е, о)ю усмішкою.
2. Визнач тип списаного тексту.
А розповідь
Б опис
В міркування
Б опис
В міркування
3. Вибери синонім до слова соняшник.
А сонце
Б сонячний
В сонях
Б сонячний
В сонях
4. Вибери рядок, у якому найточніше визначено тему списаного тексту.
А У тексті розповідається про дивне поле за селом.
Б У тексті розповідається про соняшники.
В У тексті розповідається проте, які гарні соняшники на світанку.
Б У тексті розповідається про соняшники.
В У тексті розповідається проте, які гарні соняшники на світанку.
5. Підкресли головні члени речення.
За селом розкинулося дивне поле.
За селом розкинулося дивне поле.
6. Склади план списаного тексту.
7. Напиши, про що ти дізнався (дізналася) зі списаного тексту (5-7 речень).
Контрольна робота, скомбінована за варіантом II
1. Вибери вислів, який можна замінити словом дрімати.
А крутити носом
Б задирати носа
В клювати носом
Б задирати носа
В клювати носом
2. Визнач, у якому рядку всі іменники в орудному відмінку матимуть закінчення -ом.
А молоток, цвях, плащ
Б листок, кущ, корінь
В сад, ліс, город
Б листок, кущ, корінь
В сад, ліс, город
2. Визнач, у якому рядку дієслово записане з помилкою.
Підкресли цю помилку.
Підкресли цю помилку.
А можемо, бачимо, знаємо
Б малюєш, сидиш, виглядаєш
В вивчаїте, просите, передаєте
Б малюєш, сидиш, виглядаєш
В вивчаїте, просите, передаєте
4. Розбери слова садки, підземний за будовою.
5. Запиши прізвища в алфавітному порядку.
Петренко, Бондарчук, Дідух, Білоус, Кондратюк, Білоконь, Яворівський, Андрусенко, Москаленко.
Петренко, Бондарчук, Дідух, Білоус, Кондратюк, Білоконь, Яворівський, Андрусенко, Москаленко.
6. Постав у реченнях пропущені розділові знаки.
У лісі діти назбирали багато маслюків боровиків лисичок. Бачили також гарні мухомори але їх не брали.
У лісі діти назбирали багато маслюків боровиків лисичок. Бачили також гарні мухомори але їх не брали.
7. За поданим початком склади і запиши текст (5-7 речень).
Завтра настануть вихідні дні. Я мрію провести їх так.
Завтра настануть вихідні дні. Я мрію провести їх так.
Контрольна робота, скомбінована за варіантом III
1. Пронумеруй абзаци так, щоб утворився текст.
Побудував Миколка для цуцика гарну будку. Тричі на день виносила мама собачці суп і котлетку. А Вітя поклав біля свого ліжка ряднинку. На ній цуцик спав. Коли вночі йому хотілось у собачих справах надвір, він торкав лапкою ковдру. Вітя прокидався і випускав малого, їв цуцик шкуринку, розмочену в гарячій воді.
Кому ж буде цуценя? Довго думали хлопчики і вирішили: нехай три дні живе у Віті, потім три дні у Ми-колки, потім знову три дні у Віті... Через місяць хлопчики винесуть песика в поле і підуть у різні боки. За ким побіжить — той і господар.
Одного разу Миколка й Вітя підібрали в канаві нещасного цуцика.
Через місяць друзі винесли цуценя в поле. Пустили його й розбіглися в різні боки. Цуцик побіг за Вітею.
Побудував Миколка для цуцика гарну будку. Тричі на день виносила мама собачці суп і котлетку. А Вітя поклав біля свого ліжка ряднинку. На ній цуцик спав. Коли вночі йому хотілось у собачих справах надвір, він торкав лапкою ковдру. Вітя прокидався і випускав малого, їв цуцик шкуринку, розмочену в гарячій воді.
Кому ж буде цуценя? Довго думали хлопчики і вирішили: нехай три дні живе у Віті, потім три дні у Ми-колки, потім знову три дні у Віті... Через місяць хлопчики винесуть песика в поле і підуть у різні боки. За ким побіжить — той і господар.
Одного разу Миколка й Вітя підібрали в канаві нещасного цуцика.
Через місяць друзі винесли цуценя в поле. Пустили його й розбіглися в різні боки. Цуцик побіг за Вітею.
2. Визнач, з якою метою написаний цей текст.
А Щоб розповісти, як друзі "поділили" цуцика.
Б Щоб розповісти, як хлопчики турбувалися про цуценя.
В Щоб розповісти про те, що потрібно не тільки годувати тварин, а й приділяти їм увагу.
Б Щоб розповісти, як хлопчики турбувалися про цуценя.
В Щоб розповісти про те, що потрібно не тільки годувати тварин, а й приділяти їм увагу.
3. Вибери рядок, у якому є слово з помилкою. Підкресли цю помилку.
А скотив, спитав, сфотографував, знайшов
Б сказав, створив, зкуштував, зробив
В стискав, зривав, скинув, зрубав
Б сказав, створив, зкуштував, зробив
В стискав, зривав, скинув, зрубав
4. Визнач, у якому рядку всі іменники в орудному відмінку написані правильно.
А Миколкою, Вітею, ковдрою
Б Миколкою, Вітьою, ковдрою
В Миколкою, Вітьою, ковдрею
Б Миколкою, Вітьою, ковдрою
В Миколкою, Вітьою, ковдрею
5. Спиши словосполучення, поставивши займенники, що в дужках, у правильній формі.
Прийшов до (він), побачила у (я), запитав про (ви), подякувати (вона).
Прийшов до (він), побачила у (я), запитав про (ви), подякувати (вона).
6. Встанови зв'язки між членами речення за допомогою питань.
Побудував Миколка для цуцика гарну будку.
Побудував Миколка для цуцика гарну будку.
(Хто?)__________(що зробив?)____________
________________(для кого ?)_________________
________________(що?)_____________________
________________(яку?)_____________________
________________(для кого ?)_________________
________________(що?)_____________________
________________(яку?)_____________________
7. Яка пора року тобі найбільше подобається? Чому? Напиши про це текст (5-7 речень).