Подаємо орієнтовні вимоги до змісту атестаційних завдань для проведення державної підсумкової атестації у четвертих класах , підготовлених Міністерством освіти і науки спільно з Національною академією педагогічних наук України та Інститутом модернізації змісту освіти.
Рекомендації щодо особливостей проведення ДПА у 2017/2018 н.р. подано у листах МОН України від 15 січня 2018 р. № 1/9-27 та від 31 січня 2018 р. № 1/9-66 "Про організоване завершення 2017/2018 н.р. та особливості проведення ДПА у закладах загальної середньої освіти".
Орієнтовні вимоги
до змісту атестаційних завдань
для
проведення державної підсумкової
атестації учнів (вихованців)
у системі загальної середньої
освіти у 2017/2018 навчальному році
Орієнтовні вимоги до змісту
атестаційних робіт
для учнів 4 класу
Атестація з кожного предмета проводиться
письмово у формі підсумкових контрольних робіт.
Підсумкові контрольні
роботи укладають учителі початкових класів/методичні об’єднання вчителів
початкових класів за єдиними завданнями для усіх класів паралелі відповідно до
орієнтовних вимог до змісту атестаційних завдань. Атестаційні матеріали, що
містять підсумкові контрольні роботи з української мови і математики у двох
варіантах, погоджує педагогічна рада і затверджує керівник закладу освіти.
Контрольні
роботи проводяться відповідно до календарного планування на другому чи третьому
уроці, окрім понеділка і п'ятниці, а також днів перед і після святкових.
Звертаємо
увагу на те, що у разі відсутності учня (вихованця) в день проведення державної
підсумкової атестації у Класному журналі у колонці під датою її проведення
фіксують відсутність учня.
На проведення контрольної роботи
відводиться 1 академічна година (один урок): 5 хв. – на пояснення змісту роботи
та інструкції щодо її виконання і 35 хв. – на її виконання.
Оцінювання підсумкових
контрольних робіт здійснюється відповідно до «Критеріїв оцінювання навчальних
досягнень учнів (вихованців) у системі загальної середньої освіти» (наказ
Міністерства від 13.04.2011 № 329, зареєстрований у Міністерстві юстиції
України 11 травня 2011 року за № 566/19304) та Орієнтовних вимог до
контролю та оцінювання навчальних досягнень учнів початкової школи (наказ Міністерства освіти і науки України від
19.08.2016 № 1009
«Про внесення змін до наказу Міністерства освіти і науки України від 21.08.2013
№ 1222»).
Зміст завдань для підсумкових
контрольних робіт формується відповідно до державних вимог щодо навчальних
досягнень учня/учениці, визначених чинними навчальними програмами для 1-4
класів закладівзагальної середньої освіти.
При
підготовці завдань для підсумкової контрольної роботи необхідно враховувати
такі аспекти:
·
перевірці підлягає
навчальний матеріал, що опановувався учнями впродовж навчання в початковій
школі;
·
контрольна робота
повинна містити компетентнісно-орієнтовані завдання різних рівнів складності;
·
кількість і обсяг
завдань мають бути оптимальними для виконання впродовж часового проміжку, відведеного на контрольну роботу;
·
тестові завдання
бажано формулювати в одному стилі: або у формі запитання, або спонукання;
·
завдання для проведення підсумкової
контрольної роботи готують у двох рівноцінних варіантах.
Особливості конструювання змісту атестаційної роботи
з української
мови
Атестаційна контрольна робота з української мови є
інтегрованою і містить завдання на перевірку результатів навчання з української
мови і літературного читання. Завдання на перевірку сформованості навички
читання, розуміння прочитаного, уміння працювати з текстом, використовуючи
визначені програмою літературознавчі поняття; перевірку орфографічних і
пунктуаційних умінь, навичок застосування знань про мову і мовлення, мовних
умінь; побудову зв’язного висловлювання формуються на основі єдиного художнього
або науково-художнього тексту. Для перевірки орфографічних і пунктуаційних
умінь укладачі контрольної роботи обирають в тексті для читання логічно
завершену частину для списування, в якій 25% слів містять вивчені орфограми, і
оформлюють її з пропусками цих орфограм. З метою забезпечення умов цілісного
сприйняття тексту, який будуть опрацьовувати учні, рекомендуємо розпочати
контрольну роботу з опрацювання частини для списування, а саме: прочитати її і
вставити пропущені букви. Далі організовують перевірку навички читання мовчки
таким чином:
-
учитель пропонує
дітям взяти в руки олівці;
-
за вказівкою
вчителя діти починають читати текст (мовчки);
-
через 3 хвилини
вчитель зупиняє читання і пропонує поставити олівцем крапку над словом, на
якому зупинився читати учень;
-
учитель пропонує
дітям продовжити читання тексту до кінця.
Після
повного прочитання тексту учням пропонується виконувати завдання у порядку
зручному дитині.
Зміст підсумкової контрольної роботи може бути
сконструйовано у двох варіантах (за вибором учителя). В обох варіантах перше
завдання представлено текстом для читання.
І варіант підсумкової контрольної роботи з української мови формується з тексту для читання, визначеної у
ньому частини для списування (з пропущеними орфограмами) для виявлення
правописних умінь, трьох завдань до тексту для перевірки розуміння його змісту
і вміння працювати з текстом (одне з яких на перевірку практичного засвоєння
літературознавчих понять; друге – на перевірку сформованості умінь визначати
основну думку, тему твору/встановлювати послідовність подій/встановлювати
взаємозв’язки фактів, подій/характеризувати вчинки дійових осіб; третє – на
перевірку сформованості уміння пояснювати зображувальні можливості художнього
слова для описів природи, зовнішності персонажів, характеристики героїв), трьох
завдань за змістом тексту для перевірки навичок застосування знань про мову і
мовлення, мовних умінь (одне з яких на визначення/групування/класифікацію
мовних одиниць, друге – на доповнення/побудову/трансформування речень/зв’язок
слів у реченні; третє – на утворення форм слів, що належать до різних частин
мови, за заданою умовою), творчого – на побудову зв’язного висловлювання за
змістом прочитаного тексту, у якому учень формулює власні оцінні судження.
Вимоги до формування змісту І варіанту підсумкової контрольної роботи з української
мови
№
з/п
|
Види завдань
|
Кількість завдань
|
Кількість балів за кожне правильно виконане завдання
|
Максимальна кількість балів
|
1.
|
Читання тексту
мовчки. Пропонується текст (незнайомий учням) для самостійного читання з мови
навчання обсягом 300-330 слів, (для шкіл з навчанням мовами національних
меншин – 220-250 слів). Кількість
слів, які потребують пояснення – не більше 2. Речення у тексті не мають
містити більше 12 слів. Стиль тексту – художній, науково-художній.
|
1
|
По 1 балу*
|
1 бал
|
2.
|
Завдання до тексту для перевірки розуміння його змісту
і вміння працювати з текстом
|
3
|
по 1 балу
|
3 бали
|
3.
|
Списування тексту
з пропущеними орфограмами обсягом 45-50 слів
і кількістю орфограм 25% від загальної кількості слів у тексті, у тому
числі 2 слова з переліку передбачених
у програмі слів, значення, вимову і написання яких учні мають запам’ятати.
Текст не має містити більше 2 слів на орфограми, вивчення яких не передбачено
програмою початкової школи**
|
1
|
по 3 бали**
|
3 бали
|
4.
|
Завдання до тексту для перевірки мовних знань
|
3
|
по 1 балу
|
3 бали
|
5.
|
Творче завдання до тексту: побудова зв’язного
висловлювання з 3-4 речень (для шкіл з навчанням мовами національних меншин –
2-3 речень
|
1
|
по 2 бали***
|
2 бали
|
Разом
|
9
|
-
|
12 балів
|
ІІ варіант підсумкової контрольної роботи
з української мови відрізняється від І варіанту тим, що для перевірки розуміння
його змісту і вміння працювати з текстом та для перевірки навичок застосування
знань про мову і мовлення, мовних умінь розробляють тестові завдання закритого
типу (на вибір однієї відповіді з трьох пропонованих), відкритого типу (з
короткою відповіддю і на встановлення послідовності або відповідності для
перевірки мовних знань). Змістове наповнення цих завдань добирається відповідно
до наданих рекомендацій до І варіанту підсумкової контрольної роботи.
Завдання для
до формування змісту ІІ варіанту підсумкової контрольної роботи з української
мови
№
з/п
|
Види завдань
|
Кількість завдань
|
Кількість балів за кожне правильно виконане завдання
|
Максимальна кількість балів
|
1.
|
Читання тексту
мовчки. Пропонується текст (незнайомий учням) для самостійного читання з мови
навчання обсягом 300-330 слів, (для шкіл з навчанням мовами національних
меншин – 220-250 слів). Кількість
слів, які потребують пояснення – не більше 2. Речення у тексті не мають
містити більше 12 слів. Стиль тексту – художній, науково-художній.
|
1
|
По 1 балу*
|
1 бал
|
2.
|
Завдання закритого типу з вибором однієї відповіді
серед трьох пропонованих варіантів для перевірки розуміння змісту прочитаного
тексту і вміння працювати з текстом
|
1
|
по 1 балу
|
1 бал
|
3.
|
Завдання відкритого типу на встановлення послідовності
або відповідності між 6 компонентами
для перевірки розуміння змісту прочитаного тексту і вміння працювати з
текстом
|
1
|
по 1 балу
|
1 бал
|
4.
|
Завдання відкритого типу з короткою відповіддю для
перевірки розуміння змісту прочитаного тексту і вміння працювати з текстом
|
1
|
по 1 балу
|
1бал
|
5.
|
Списування тексту
з пропущеними орфограмами обсягом 45-50 слів
і кількістю орфограм 25% від загальної кількості слів у тексті, у тому
числі 2 слова з переліку передбачених
у програмі слів, значення, вимову і написання яких учні мають запам’ятати.
Текст не має містити більше 2 слів на орфограми, вивчення яких не передбачено
програмою початкової школи
|
1
|
по 3 бали**
|
3 бали
|
6.
|
Завдання закритого типу з вибором однієї відповіді
серед трьох пропонованих варіантів для перевірки мовних знань
|
1
|
по 1 балу
|
1 бал
|
7.
|
Завдання відкритого типу на встановлення послідовності
або відповідності між 6 компонентами для перевірки мовних знань
|
1
|
по 1 балу
|
1 бал
|
8.
|
Завдання відкритого типу з короткою відповіддю для
перевірки мовних знань
|
1
|
по 1 балу
|
1 бал
|
9.
|
Творче завдання: побудова зв’язного висловлювання з 3-4
речень (для шкіл з навчанням мовами національних меншин – 2-3 речень**
|
1
|
по 2 бали***
|
2 бали
|
Разом
|
9
|
-
|
12 балів
|
* навичка читання мовчки оцінюється 1 балом, якщо учень
читає текст мовчки без артикуляції/тихого промовляння слів та прочитав його
повністю за 3 хвилини; якщо учень прочитав менше половини тексту, він не
отримує жодного балу;
** у творчому завданні виставляють по 1 балу за зміст
висловлювання з урахуванням використовуваної лексики та наявності оцінних
суджень, грамотність, де враховують помилки лише на ті правила, вивчення яких
передбачено навчальною програмою.
Особливості конструювання змісту атестаційної роботи з математики
Зміст підсумкової контрольної роботи може бути
сконструйовано у двох варіантах (за вибором учителя).
І варіант підсумкової
контрольної роботи з математики має формуватись з таких
основних завдань: складеної задачі на 3 дії; виразу з багатоцифровими
числами на визначення порядку дій (з дужками); на порівняння і перетворення
величин; знаходження частини від числа; застосування геометричного матеріалу.
Роботу учень письмово оформлює на листочках зі штампом школи, дотримуючись
вимог оформлення письмових робіт з математики. Усі письмові обчислення до
завдань мають виконуватись у зошиті.
Вимоги до формування змісту І варіанту підсумкової
контрольної роботи з математики
№
з/п
|
Види завдань
|
Кількість завдань
|
Кількість балів за кожне правильно виконане завдання
|
Максимальна кількість балів
|
1.
|
Задача на три дії
|
1
|
по 3 бали*
|
3 бали
|
2.
|
Знаходження значення виразу (з дужками)з
багатоцифровими числами, що передбачає визначення порядку дій
|
1
|
по 2 бали**
|
2 бали
|
3.
|
Порівняння чисел і величин та
перетворення величин
|
2
|
по 1 балу
|
2 бали
|
4.
|
Знаходження частини від числа
|
1
|
по 1 бали
|
1 бал
|
5.
|
Геометричний матеріал
|
1
|
по 2 бали**
|
2 бали
|
6.
|
Творче завдання або завдання з логічним
навантаженням
|
1
|
по 2 бали
|
2 бали
|
Разом
|
7
|
-
|
12 балів
|
ІІ варіант підсумкової
контрольної роботи для державної атестації з математики має формуватись з тестових
завдань (відкритого і закритого типу), серед яких обовʼязково одна задача
на три дії та одне завдання з геометричним матеріалом.
Частину роботи (задачу і геометричний матеріал) учень
письмово оформлює на аркушах зі штампом школи, дотримуючись вимог оформлення
письмових робіт з математики. Тестові завдання виконує на окремому аркуші з
тестовими завданнями, виданому вчителем. Усі письмові обчислення до завдань
мають виконуватись відповідно у зошиті і на аркуші з тестами.
Завдання для до формування змісту ІІ варіанту підсумкової
контрольної роботи з математики
№
з/п
|
Види завдань
|
Кількість завдань
|
Кількість балів за кожне правильно виконане завдання
|
Максимальна кількість балів
|
1.
|
Завдання закритого типу з вибором однієї відповіді
серед трьох пропонованих варіантів ***
|
3
|
по 1 балу
|
3 бали
|
2.
|
Завдання відкритого типу на встановлення послідовності
або відповідності між 6 компонентами***
|
2
|
по 2 бали**
|
4 бали
|
3.
|
Завдання відкритого типу з короткою відповіддю ***
|
1
|
по 2 бали**
|
2 бали
|
4.
|
Завдання відкритого типу з розгорнутою відповіддю
|
1
|
по 3 бали**
|
3 бали
|
Разом
|
8
|
-
|
12 балів
|
* якщо неправильно
виконано одну дію задачі, її розв’язання оцінюється 2 балами, якщо неправильно
виконано дві дії – 1 балом;
** якщо завдання виконано частково, воно оцінюється 1
балом.
***контрольна робота має містити одне завдання з
геометричним матеріалом, яке може бути подано в одному з позначених ***
пунктів.
ЗРАЗКИ КОНТРОЛЬНИХ РОБІТ
УКРАЇНСЬКА МОВА
ВАРІАНТ 1
1. Прочитай уважно текст.
Бабусин онучок
Чи то
соняшникгойднувсябіля тину, чибілявий хлопчик заглядає в подвір’ябабиСтехи? Старенькій уже важкорозпізнати. Сидить вона на
ослінчикубіляхати, на колінах руки тремтять — купаються в щедрому
сонячномупромінні. А довкола — зграйкабілихромашок, нібисузір’я.
— Бабуню,
— крутнувся біля неї Андрійко, — послала мати, щоб я обірвав вишні. Ви, мабуть,
самі нездужаєте?
— Еге
ж, нездужаю-таки, — старенька привітно глянула на сусідського хлопчика.
— Зате
я, бабуню, швидко все обірву, — запевняє Андрійко. — Тільки листя посиплеться!
Баба Стеха дріботить до дверей, шукає в сінцях і виносить
полотняну торбину. Хлопчик чіпляє її через плече й біжить у садок. Коли бабуся
підійшла до розлогої вишні, Андрійко вже хвацькоосідлав найвищу гілку. Між
зеленим листям тільки сорочка біліє.
— Не
гойдайся, онучку, — застерігає старенька, — бо доведеться ловити тебе.
— Не
бійтеся! — гукає згори хлопчик. — Зате мені звідси можна небо дістати!
— Еге ж, — клопочеться старенька. — Небо чи й дістанеш,
а от штани залишиш на дереві.
С(е, и)дить Андрійко на гі(л, лл)яці, обриває ягоди й
думає про бабу Стеху. Хороша вона. Завжди приго..ає яблуками та вишнями, (не)
свари(тьс, цц)я, коли якийсь бешкетник залізе (до) неї в садок.
Ж(е, и)ве вона самотн..о, от і роздає гостинці сусід(ськ,
цьк)им дітлахам. Андрійко глянув униз. Бабуся (з, с)перлася на палицю, така
мален..ка і суха, як маківка.
— Бабуню,
а де ваші внуки?
— Далеко,
ой далеко — хитає головою. — Онучок, як місяченько, один. Мабуть, виріс уже...
— А
чому він не їде до вас?
—
Мабуть, клопоти не пускають. Уже й листи не пише...
Змовкла.
Ще нижче схилилася на палицю.
— Не
барися там, Андрійку, — стривожилася. — Дереву вже важко тримати тебе.
Хлопчик
швидко зістрибує на землю. Увесь обмурзаний вишнями. Пузата торбина відтягує
йому руку.
|
— Прийду до вас і
яблука трусити, — каже Андрійко.
— Еге ж, — старенька неквапно ступає, обмацуючи
стежку палицею. — Вночі так гупають, аж у хаті дзвенить.
На
ґанку хлопчик висипає соковиті вишні в емальовану миску.
— Бери,
Андрійку. Мені вистачить.
Хлопчик дивиться на стареньку, на сиве її волосся, що
вибилося з-під хустки, й каже:
— Бабусю,
візьміть мене внуком…
За Володимиром Сенцовським, 330 слів
https://mala.storinka.org/володимир-сенцовський-ілюстрована-збірка-оповідань
https://mala.storinka.org/володимир-сенцовський-ілюстрована-збірка-оповідань
2. Спиши виділену частину тексту. Устав пропущені букви, розкрий
дужки.
3. Запиши імена дійових осіб твору.
4. Добери і запиши 3-4 прикметники, які
характеризують Андрійка.
5. Запиши, як ти розумієш ужитий у тексті вислів «хвацько осідлав гілку».
6. Підкресли в поданому реченні однорідні члени.
Баба
Стеха дріботить до дверей, шукає в сінцях і виносить полотняну торбину.
7. Перебудуй подане речення на спонукальне і запиши.
Андрійко швидко зістрибнув на
землю.
8. Спиши речення. Постав слова, що в дужках, у правильній формі.
Бабусині руки (купатися) в
щедрому (сонячне) (проміння).
9. Як ти думаєш, чи візьме бабуся Андрійка внуком? Поясни, чому. Напиши про
це текст (3-4 речення).
ВАРІАНТ 2
1.
Прочитай уважно текст.
Бджола з ДІДОВої ПАСІКи
Біля кр..ниці стояла в(е, и)л(е, и)чезна дубова ді(ж,
ш)ка з водою. Вода проти палючого сонця добре нагрівалась. Варочка щодня пол(е,
и)вала нею квіти та вишен..ки біля хати.
Якось Варочка зачерпнула води у (не) величке
відеречко. Зирк — а у воді б(дж, дз)ола плаває. Борсає(тьс, цц)я, намагається
(з, с)махнути змоклими крильцями. Та нічого (не) вдається зробити бідній
комашці.
Варочка
поставила відерце й почала пильно розглядати бджолу. Чи то бджолі закортіло
скупатися, а чи води напитись?Вонабезсило перебирала лапками. Але крильця
намокли, й нічого з тих силкувань не виходило.
«Еге,
вона ж не злетить, ще й потонути може!» — подумала Варочка. Проте дівчинка
боялась навіть доторкнутися до бджоли.А раптом вжалить! І Варочка загукала:
—
Дениску-у-у! Швидше йди сюди! Тут бджола тоне!
Дениско
миттю шурхонув із вишні, де рвав ягоди на вареники. Швидко підбіг до Варочки.
—
Хто тоне? Де?— почав заглядати
в діжку.
— Глянь,
бджола… У моєму відеречку…
Дениско —
хлопчина метикуватий. Він швиденько знайшов тоненького прутика і вихопив бджолу
з води.
—
І що тепер з нею робити? — подивився на Варочку. Адівчинка ніяк не могла
заспокоїтись.
— Мабуть, це бджола з пасіки діда Оксена,— сказала Варочка.—
Давай віднесемо її туди!
Варочка
знайшла коробочку з-під сірників. Помістили туди бджілку.
У липовому гаю є ціле містечко з голубих, білих, червоних
будиночків. Вулики, мабуть, для того пофарбували в різні кольори, щоб легше
було бджолам домівку знаходити.
Біля
куреня, під старою грушею сидів дід Оксен, щось стругав.
—
Ваша? — Дениско розчинив коробочку, в якій ледве повзала втомлена бджола.
Пасічник
неквапливо вийняв з кишені окуляри, примружився:
—
Авжеж, моя! Свою худібку я завжди впізнаю.
Діти розповіли йому, як вони допомогли бджолі. Дід слухав і
примовляв:
— Ну
й рятівнички! Оце я розумію! Дякую, що принесли мою красуню.
Він пригостив їх пахучим медом. А бджола тим часом вилізла з
коробочки і раптом злетіла, та високо здійнятися не змогла, сіла дідові на
бороду. Пасічник не займав її.
—
Нехай зігріється,— сказав, усміхнувшись.
Коли
бджола заметушилася, дід виплутав її з бороди, посадив на широчезну долоню.
Бджола продзижчала щось, зблиснула золотою цяткою над столом і зникла у
верховітті старої груші.
За Василем Чухлібом, 328
слів,
https://mala.storinka.org/василь-чухліб-бджола-з-дідової-пасіки-оповідання
https://mala.storinka.org/василь-чухліб-бджола-з-дідової-пасіки-оповідання
2. Спиши виділену частину тексту. Устав пропущені букви, розкрий
дужки.
□Анародна казка
□Блітературна казка
□Воповідання
4. З’єднай стрілочками слово і його тлумачення.
Борсається
|
►
|
◄
|
швидкозліз.
|
Шурхонув
|
►
|
◄
|
безладнорухалася.
|
Заметушилася
|
►
|
◄
|
намагаєтьсявибратися.
|
5. Продовж речення.
Бджола не могла високо злетіти, тому що ______________________________
6. Познач синонім до слова, виділеного в реченні.
Пасічник неквапливо вийняв з кишені окуляри.
□Ашвидко
□Бповільно
□Впоспішно
7. Установи зв’язки між членами речення за допомогою питань.
Бджола безсило перебирала лапками.
8. Покажи стрілочкою, яку орфограму містить подане слово.
|
|
◄
|
чергуванняприголосних у кореняхслів.
|
Скупатися
|
►
|
◄
|
правописпрефіксівз-,
с-.
|
|
|
◄
|
правописпрефіксівроз-,
без-.
|
9. Чи можна назвати Варочку і Дениска
рятівниками? Поясни, чому. Напиши про це текст (3-4 речення)
ВАРІАНТ 1
1. Прочитай
уважно текст.
Лелеча
весна
Найбільше Данилко любить ту
пору, коли небо рясно вкривається
пташиними зграями. Як задзюркотять струмки, знає Данилко: уже скоро
вертатимуться з вирію птахи.
А цього разу він і не помітив, як
усе почалося. Здається, ще вчора повисло над землею безхмарне небо. І на ньому – ніде нічого. Ніякої весни не
видно було. А тут раптом десь вона взялася.
Ішов
Данилко вул..цею. Мрі..в, як (в)літку в ставку досхочу накупає..ся, і
несподівано почув знайомі звуки. Оз..рнувся навкруги й побачив, що уже давно не
з..ма.
На
чорному гіл(л)і д..рев з..явилися мален..кі бруньки. І коли це вони
там узялися (. ?)
Струмки
(не)бігли, бо з..ма була бе..сніжна, тільки морозна. Ось тому Данилко й не
бачив, коли вона м..нула.
А ті звуки, які він почув, були
пташиними голосами з неба. Данилко підняв очі догори й загледів, що там усе
всіяне птахами. Крильми, як прапорцями, вимахують і щось вигукують… Мабуть,
раді, що повернулися додому з далеких країв.
Тато казав, що їм у теплих краях
добре, але вдома ще краще. Якби не холодна зима, то нікуди вони звідси не
летіли б. Не кидали б на призволяще гнізда.
Данилко довго стояв і дивився в
небо, яке здавалося пташиним морем. Бо в ньому хлюпали крила. І не тільки він
один стояв і дивився в ту височінь. Багато людей спинялося й завмирало…
Коли Данилко прийшов додому, то
побачив у дворі тата й маму. Вони загукали йому:
-
А в нас новина!
І він одразу ж побачив: лелеки.
Як два літаки над аеродромом, кружляли вони над подвір’ям,
тільки жовті дзьоби поблискували. Потім лелеки плавно опустилися на гніздо й
радісно заклекотіли…
-
Нарешті вони прилетіли, - сказав
Данилко. – Без них так нудно!
-
А й справді, - погодилася мама. – Без
них наче чогось не вистачає у дворі…
-
Оце вже нарешті весна, - промовив тато. –
Лелеча весна.
-
Ага, лелеча весна, - повторив Данилко.
Йому
сподобалися такі слова. Бо він дуже любить і весну, і лелек… (301 слово)
За Михайлом
Слабошпицьким
2. Запиши,
яка новина чекала Данилка вдома? ___________________________________________________________________________________________________________________________________________________
.
3. Відшукай
і випиши з твору із чим автор порівнює
крила птахів -
__________________________________________________,
небо -
_________________________________________________________,
лелек -
________________________________________________________.
4. Встанови
послідовність пунктів плану відповідно до змісту твору. Надпиши цифри над
рискою
_____ На гіл…і з…явилися
маленькі бруньки.
_____ Лелеки, як
два літаки, кружляли над подвір’ям.
_____Данилко не
помітив, як раптом взялася весна.
_____Птахи
вимахують крильми, як прапорцями.
_____Данилко
дуже любить і весну, і лелек.
_____ «А в нас
новина!»
5.
Спиши виділений жирним шрифтом текст,
вставляючи пропущені букви й розділові знаки та розкриваючи дужки.
6.
Згрупуй подані слова за частинами мови: небо,
безхмарне, весна, влітку, з’явилися,
побачив, дзьоби, несподівано, вигукують, жовті, радісно, далеких.
7.
Встанови зв’язок
слів в реченні. На чорному гіл(л)і д..рев з..явилися мален..кі бруньки.
8.
Утвори до слова з..ма спільнокореневі
слова, так, щоб вони належали до різних частин мови.
9.
Поміркуй і запиши, чому твір Михайла
Слабошпицького «Лелеча весна» має таку назву. Запропонуй свій заголовок.
ВАРІАНТ 2
1. Прочитай
уважно текст.
Лелеча
весна
Найбільше Данилко любить ту
пору, коли небо рясно вкривається
пташиними зграями. Як задзюркотять струмки, знає Данилко: уже скоро
вертатимуться з вирію птахи.
А цього разу він і не помітив, як
усе почалося. Здається, ще вчора повисло над землею безхмарне небо. І на ньому – ніде нічого. Ніякої весни не
видно було. А тут раптом десь вона взялася.
Ішов
Данилко вул..цею. Мрі..в, як (в)літку в ставку досхочу накупає..ся, і
несподівано почув знайомі звуки. Оз..рнувся навкруги й побачив, що уже давно не
з..ма.
На
чорному гіл(л)і д..ревз..явилисямален..кі бруньки. І коли це вони там узялися
(. ?)
Струмки
(не)бігли, бо з..ма була бе..сніжна, тільки морозна. Ось тому Данилко й не
бачив, коли вона м..нула.
А ті звуки, які він почув, були
пташиними голосами з неба. Данилко підняв очі догори й загледів, що там усе
всіяне птахами. Крильми, як прапорцями, вимахують і щось вигукують… Мабуть,
раді, що повернулися додому з далеких країв.
Тато казав, що їм у теплих краях
добре, але вдома ще краще. Якби не холодна зима, то нікуди вони звідси не
летіли б. Не кидали б на призволяще гнізда.
Данилко довго стояв і дивився в
небо, яке здавалося пташиним морем. Бо в ньому хлюпали крила. І не тільки він
один стояв і дивився в ту височінь. Багато людей спинялося й завмирало…
Коли Данилко прийшов додому, то
побачив у дворі тата й маму. Вони загукали йому:
-
А в нас новина!
І він одразу ж побачив: лелеки.
Як два літаки над аеродромом, кружляли вони над подвір’ям,
тільки жовті дзьоби поблискували. Потім лелеки плавно опустилися на гніздо й
радісно заклекотіли…
-
Нарешті вони прилетіли, - сказав
Данилко. – Без них так нудно!
-
А й справді, - погодилася мама. – Без
них наче чогось не вистачає у дворі…
-
Оце вже нарешті весна, - промовив тато.
– Лелеча весна.
-
Ага, лелеча весна, - повторив Данилко.
Йому
сподобалися такі слова. Бо він дуже любить і весну, і лелек… (301 слово)
За Михайлом Слабошпицьким
2.
Які звуки почув Данилко?
А
дзюркотіння струмків
Б
пташині голоси
В
голоси людей
3. Встанови послідовність пунктів плану
відповідно до змісту твору. Надпиши цифри над рискою
_____
На гіл…і з…явилися
маленькі бруньки.
_____
Лелеки, як два літаки, кружляли над подвір’ям.
_____Данилко
не помітив, як раптом взялася весна.
_____Птахи
вимахують крильми, як прапорцями.
_____Данилко
дуже любить і весну, і лелек.
_____
«А в нас новина!»
4. Відшукай і допиши з тексту слова, які вжито для
опису неба
Данилко довго стояв і дивився в небо,
яке______________________________.
5.
Спиши виділений жирним шрифтом текст, вставляючи пропущені букви й розділові
знаки та розкриваючи дужки.
6.
Вибери рядок, в якому записані лише прислівники.
А безхмарне,
влітку, з’явилися,
радісно, далеких
Б влітку, несподівано, вигукують, жовті,
радісно
В влітку, несподівано, радісно, рясно
7.
Встанови відповідність між компонентами:
Пташиними * *весна
Лелеча * *зграями
Маленькі * *дзьоби
Жовті * *
звуки
Знайомі * *зима
Безсніжна * *бруньки
8.
Запиши речення і підкресли головні члени речення.
На чорному гіл…і дерев з…явилися
маленькі бруньки.
9.
Поміркуй і запиши, чому твір Михайла Слабошпицького «Лелеча весна» має таку
назву. Запропонуй свій заголовок.
МАТЕМАТИКА
Варіант
1
1.
Розв’яжи задачу.
З двох міст, відстань
між якими 260 км, виїхали одночасно назустріч один одному два автомобілі і
зустрілися через 2 години. Другий автомобіль рухався зі швидкістю 70 км/год. З
якою швидкістю рухався перший автомобіль?
2.
Знайди
значення виразу.
( 13702 – 586 * 6 ) + 7808 =
3.
Порівняй
числа та величини.
170005 … 107500
72 т 23 кг … 724ц 23 кг
4.
Перетвори
величини.
480 с = … хв
5 ц 20 кг = … кг
5.
Запиши
число, яке дорівнює 5/6 від 360.
6.
Накресли
прямокутник, площа якого 21 см, а
довжина – 7 см.
7. Розстав
дужки так, щоб рівності були правильними.
90-30:3·5=400
90-30:3·5=100
90-30:3·5=88
Варіант
2
1.
Розв’яжи задачу.
Чотири майстри за 6
годин кладуть 480 плиток. Скільки плиток кладе один майстер за 12 годин?
2.
Знайди
значення виразу:
54802 – ( 18324 : 6 +
6009 )=
3.
Порівняй
числа та величини.
103200
… 130002
540см
7 мм … 52 дм 7 мм
4.
Перетвори
величини.
420
= … год
5 км 160 м = … м
5.
Запиши
число, яке дорівнює 3/7 від 560.
6.
Накресли
прямокутник, площа якого 24 см, а ширина
– 4 см.
7. Розстав
дужки так, щоб рівності були правильними.
240:40+20·2=52
240:40+20·2=3
240:40+20·2=8
Варіант 1
1.
Розв’яжи задачу.
До
першого магазину відправили 1265 кг цукру, до другого – на 375 кг більше, ніж
до першого, а до третього – 2/5 того, що відправили до першого та другого
магазинів разом. Скільки кілограмів цукру відправили до третього магазину?
2.
Знайди
значення виразу:
50000
– (146 х 52 + 12032:47)=
3.
Виконай перетворення:
35700 кг= … т… ц
5
год 15 хв = … хв
4. Порівняй:
20 т … 200 ц
8 км 7 м
… 8700 м
5. Знайди:
5/6 від числа 2040
6.
Периметр прямокутної ділянки – 188м, довжина – 56м. Знайди площу цієї ділянки.
7. Знайди і виправ
помилки:
76
грн 83к. = 76083 к.
8
м 7дм = 87 дм
3
доби= 180 год
9 т 4 ц = 940 кг
Варіант
2
1. Розв’яжи задачу.
З одного фермерського господарства на молокозавод
привезли 2800 л молока, в однакових бідонах, а з іншого господарства – ¼ цієї
кількості. Скільки бідонів знадобилося, щоб розлити все молоко, якщо в кожний
бідон вміщується 25 л молока?
2. Знайди значення
виразу:
40000
– (148 х 35 + 19872 : 72)=
3. Порівняй іменовані
числа:
4
м 6 см …
4 м 600 ммм
8
кг 76 г … 8705 г
4. Виконай
перетворення:
8
км 7 м = … м
20
т = … ц
5. Знайди:
2/5
від числа 4285
6. Ширина
прямокутника – 6 дм, а довжина у 4 рази більша. Знайди площу та периметр
прямокутника.
Немає коментарів:
Дописати коментар