Освітня реформа, яка зараз впроваджується, вимагає нових підходів, нестандартних рішень
і виходу за рамки звичного, комфортного і контрольованого.
15 листопада 2018 року у Тернопільській спеціалізованій школі І ст. повного
дня з поглибленим вивченням іноземних мов ОСВІТНЄ
#T'MISTECHKO ІННОВАЦІЙНИХ МОЖЛИВОСТЕЙ зібрало вихователів дитячих садків і вчителів початкових класів
на методичний захід - воркшоп «Інтеграція
LEGO-технології в освітній процес».
Мета спільної зустрічі педагогів – ознайомлення з
особливостями впровадження методики діяльнісно-компетентнісного навчання «Шість
цеглинок», що сприятиме розвитку компетентностей дітей та становленню педагога
Нової української школи.
На початку роботи методистами ТКМЦ Гордіюк Н.М. та
Погорєлко О.Ю. розкрито сутність наскрізних змістових ліній, що є засобом
інтеграції ключових і загальнопредметних компетенцій, а також дано
експрес-інформацію про діяльність фонду LEGO Foundation, його благодійну програму «Сприяння освіті», яка має на
меті зробити продукцію компанії LEGO доступною для дітей усього світу.
Далі учасники дізналися про «таємниці» шести цеглинок за
допомогою різних практичних вправ (Вправи 1,2,3), провели веселу руханку
«Перетворення» (Вправа 4).
Наступний етап роботи воркшопу – ознайомлення з ігровими і діяльнісними методами навчання
(Вправи 5,6,7). Вихователі ЗДО та
вчителі 1-их класів працювали в творчих LEGO-студіях над створенням проектів з тем: ««Наша
Батьківщина», «Моє довкілля», «День народження», «У супермаркеті», приділяючи
увагу не тільки зовнішньому, а і внутрішньому наповненню.
Підбиваючи підсумки, педагоги поділилися своїми відкриттями, враженнями та думками від зустрічі. Одностайно підтримали ідею використання LEGO в освітньому процесі як засобу формування ключових компетентностей молодшого школяра.
Методичний захід пройшов активно, творчо та конструктивно.
ВПРАВА 1
МАСАЖ
Мета – сприяння підтримці
фізичної форми, відновлення працездатності, поліпшення загального стану.
-
Візьміть цеглинку кольору, який вам подобається, закрийте очі і
спробуйте знайти і порахувати на цеглинці усі гладкі сторони, усі кути, усі
отвори, виступаючі частини (штирі)
Цеглинки – один
із тактильних матеріалів, який широко використовується в освітньому просторі
школи.
ВПРАВА 2
КОЛЬОРОВІ ЗАВДАННЯ
Мета – розвиток уваги, вміння
утримувати інформацію у пам’яті, формування
умінь розрізнювати голосні і приголосні звуки, правильно їх вимовляти відтворювати
ланцюжок звуків у почутому слові, розвиток уяви, фантазії, мислення, мовлення.
- Озирніться
навколо і назвіть предмети такого ж кольору, як і цеглинка учасника, або
доторкніться до нього.
- Згадайте, які
предмети такого ж кольору є вдома/в кімнаті/в кабінеті/на шкільному подвір’ї/в
природі/у портфелі тощо.
- Об’єднайтеся в
групи за кольором цеглинки; визначте, цеглинок якого кольору
найбільше/найменше/порівну. Як це можна визначити? Запропонувати різні способи
визначення.
- Визначте звук,
з якого починається назва кольору цеглинки. Назвіть якомога більше слів, які
починаються з цього звуку (слова, що називають предмет, ознаку, дію).
- Складіть
речення, в якому усі слова починаються із звуку, з якого починається назва
кольору цеглинки.
ВПРАВА 3
ХТО ВИЩЕ?
Мета - розширення
вертикального поля зору (оскільки змушують мозок працювати виходячи за межі звичної зони візуального
сприйняття та спрямовані на синхронізацію роботи та розвиток півкуль мозку); синхронізація роботи обох півкуль, підготовка мозку дитини до опанування навичками
читання; розвиток дрібної моторики рук.
-
Підкиньте цеглинку
догори та впіймайте її. Повторіть цей рух декілька разів. Тепер підкиньте
цеглинку якомога вище.
Декілька
ускладнень:
- підкидання
цеглинки з плесканням у долоні (спочатку 1 раз, потім 2-3 рази);
- підкидання
цеглинки правою рукою і ловіння лівою і навпаки;
- перекидання
цеглинки навхрест в парах;
- вправи з
ускладненням, які запропонують учасники.
( Увага
учасників звертається на те, яким чином пристосовується рука під час ловіння
цеглинки (демонструється ) і акцентується на тому, що щоразу кисть руки приймає
інше положення, а це є надзвичайно важливим у 21 столітті, коли діти зазвичай
використовують тільки один палець під час роботи з гаджетами, і не задіюють всю
руку. Тому дрібна моторика дитини не розвивається належним чином, як наслідок
не відбувається стимуляція потрібних зон мозку).
ВПРАВА 4
ВЕСЕЛА РУХАНКА
Мета – розвиток рухової
координації, психофізичне розвантаження, залучення учасників до рухової
активності, а також на розвиток уяви, уваги.
Учасники
розміщують 1 або 2 цеглинки на своєму
тілі відповідно до названого казкового
героя/тварини/професії. Обов’язковою
умовою є утримання рівноваги.
Наприклад:
принцеса – на голову, чапля – на коліно, верблюд – на спину (генерал, ластівка,
слон тощо). Як ускладнення учасникам пропонується розташувати якомога більше
цеглинок на різних частинах тіла, утримуючи баланс.
ВПРАВА 5
ОЖИВИ ЛІТЕРУ
Мета - розвиток координації
руху руки, окоміру, сприймання букви і зміцнення дрібних м’язів кисті,
вправляння пальців; розвиток творчого мислення, вміння виловлювати свою думку.
- - Визначіть першу букву свого імені, створіть її з цеглинок, не скріплюючи їх, на
аркуші паперу.
- Використовуючи
маркери, оживіть створену букву, домалюйте до цієї букви ще
деталі.
- На
що схожа? Чим або ким уявили? Чому? Про що могла б мріяти ваша буква? З ким
вона могла товаришувати? Чи є ще в когось така сама літера?...
(Тут важливий
спосіб спілкування педагога з дітьми через відкриті запитання, які формують
шлях думки дитини і змушують дитину думати, дитина самостійно шукає відповіді і
звикає не очікувати готових рішень, а опирається на свій розум).
- - Що
для вас було найцікавіше у цій вправі?
ВПРАВА 6
РАХУЄМО ЛЕГКО
Мета – розвиток математичної грамотності, вміння вибудовувати послідовність подій,
приймати рішення, оцінювати ризики; розвиток психічних процесів (увага,
пам'ять, концентрація, мислення…) розвиток самоконтролю, оперативної пам’яті,
ментальної гнучкості.
Завдання –
порахувати кількість накритих штирів цеглинок.
1.Покладіть перед собою синю
цеглинку, присуньте до неї справа зелену.
2. Накрийте 2 синіх
і 6
зелених штирів жовтою цеглинкою.
3. Жовту цеглинку справа накрийте оранжевою на 6 штирів менше, ніж ви вже накрили.
4. А тепер оранжеву цеглинку справа накрийте
голубою на 2 штирі більше, ніж
жовтих.
5. Червоною накрийте 2 штирі синьої цеглинки зліва.
Перевірка.
- Що ти зробив спершу? Потім?
Після цього? Далі? І насамкінець? Скільки всього штирів накрито?
- Що тобі нагадує отримана фігура?
- Нам цікаво, чому ти так вирішив?
- Розкажи нам про …?
- Що можна додати?
- Як ти думаєш, що трапилось, якби …? І т.д. і т.п.
ВПРАВА 7
ЧИТАЄМО,
ПИШЕМО І БУДУЄМО
Мета - розвиток вмінь
використовувати раніше набутий досвід і знання, спілкуватись і домовлятись з
однолітками, швидко реагувати на виклики, що постійно змінюються, з упевненістю
братися за нові завдання, бути уважним і не відволікатися.
-
Згадайте
найбільшу кількість слів – назви водойм України.
Один учасник команди записує слова, а решта – називають та будують башту ,
де одна
цеглинка відповідає одному слову.
По закінченню часу учасники визначають, у якої команди найвища вежа.
Перевірка правильності написаних слів, за кожне неправильне слово знімається одна цеглинка.
ПРОЕКТНА ДІЯЛЬНІСТЬ
Поради педагогам
щодо впровадження методики компетентнісного навчання
«Шість цеглинок»
•
Дотримуйтеся правила легкого старту,
тобто складність пропо-
нованого завдання має відповідати рівню впевненості дитини у своїх
силах, адже це створює ситуацію успіху.
Будьте гнучкими у
вашій взаємодії з дітьми, не нав’язуйте ваших ідей. Навпаки, допоможіть дітям
реалізувати власні задуми.
Давайте час дітям для реалізації власних задумів і насолоди
самим процесом гри.
Не акцентуйте
увагу на кінцевому продукті. Заохочуйте та підтримуйте сам процес, у якому перебуває дитина.
Пам’ятайте, що одним з головних завдань школи є
розвинути вміння вчитися впродовж життя, тому це природньо, якщо у дитини щось не виходить.
•
Віддавайте перевагу відкритим запитанням.
•
Надайте дитині більше свободи і самостійності у процесі пошуку відповіді на виклик.
•
Поважайте думку дитини.
•
Заохочуйте, схвалюйте спроби кожної дитини проявляти оригінальність, гнучкість мислення,
продукувати креативні відповіді та рішення, бачити нові можливості у відомому, висувати самостійні ідеї,
гіпотези, робити припущення, намагатися практично апробувати та реалізувати
свої ідеї, критично і реалістично оцінювати зроблене, зіставляти задумане з
реально досягнутим.
Пам’ятайте, що
головною словесною формою взаємодії між вами й дитиною є діалог на рівних.
Завжди пропонуйте дітям зворотній зв’язок, адже
таким чином ви показуєте свою зацікавленість їхньою діяльністю.
Довіряйте
можливостям дітей. Не пропонуйте їм готових рішень.
Пам’ятайте, що діти вчаться краще, коли почуваються відповідальними за сам процес навчання,
розуміють та усвідомлюють, чому вони щось роблять.
Надавайте
дітям можливість самостійно
вигадувати ігри та правила до них, придумувати
сюжети й розподіляти ролі.
Будьте готові до того, що під час
навчання у грі, зокрема за цією методикою, завжди пануватиме так званий
шум діяльності, створений
брязкотінням конструктора і дітьми, які в процесі спільної роботи
над чимось радяться одне з одним, домовляються і шукають компроміси.
Не вимагайте від
дітей цілковитої тиші. Навпаки, заохочуйте
їх до спілкування. Адже саме в такий спосіб діти здобувають одне з ключових
умінь нашого століття – бути командним гравцем.
Немає коментарів:
Дописати коментар