19
травня 2020 року в рамках
освітнього дистанційного #04
T’mistechka інноваційних можливостей для керівників шкільних
методичних структур початкових класів проведено
онлайн-конференцію «Формувальне
оцінювання – шлях до успішного навчання» (керівник Гордіюк Надія).
Запровадження в Новій українській школі
компетентнісного навчання передбачає розробку нових підходів до оцінювання.
Вони мають бути спрямовані не на визначення, ЧОГО діти не знають чи не вміють,
а на виявлення того, ЩО вони знають і ЩО вміють робити. Відтепер учні отримують
не лише знання, а й уміння їх використовувати, вчаться конструктивно виражати
свої емоції.
Застосовуючи
формувальне оцінювання, вчитель має змогу спостерігати за особистісним
розвитком учня, засвоєння ним навчального матеріалу, набуття компетентностей та створювати його індивідуальну освітню
траєкторію.
Під час конференції обговорювались питання активного
застосування методики формувального оцінювання та перспектив запровадження нової
моделі оцінювання у початковій школі.
Досвідом
роботи з питань організації формувального оцінювання в
освітньому процесі поділились учителі початкових класів ТЗОШ № 16: РОГОВСЬКА
ЛІЛІЯ ІГОРІВНА, вчитель 3 пілотного класу, тренер НУШ; КИПИБІДА
АЛЛА ВАСИЛІВНА, фіналіст обласного етапу Всеукраїнського конкурсу «Учитель року-2020».
Учасники
семінару оцінили важливість обговорюваної теми та поповнили свою професійну
скарбничку прийомами, техніками роботи з формувального оцінювання.
ПЕРЕГЛЯНУТИ ПРЕЗЕНТАЦІЮ Гордіюк Н.М.
https://drive.google.com/file/d/1lICcwjNdgEnncKI_RKFtcgh42_I-_vBy/view?usp=sharing
https://drive.google.com/file/d/1lICcwjNdgEnncKI_RKFtcgh42_I-_vBy/view?usp=sharing
ПЕРЕГЛЯНУТИ ПРЕЗЕНТАЦІЮ Кипибіди А.В.
https://drive.google.com/file/d/1sveE2A3wmr3SKCobhLo4ZFyK0v2rWqjn/view?usp=sharing
ПЕРЕГЛЯНУТИ ПРЕЗЕНТАЦІЮ Роговської Л.І.
https://drive.google.com/file/d/0B4C93a2T5rvlVHdRMVdMbkFieTQ/view?usp=sharing
https://drive.google.com/file/d/1sveE2A3wmr3SKCobhLo4ZFyK0v2rWqjn/view?usp=sharing
ПЕРЕГЛЯНУТИ ПРЕЗЕНТАЦІЮ Роговської Л.І.
https://drive.google.com/file/d/0B4C93a2T5rvlVHdRMVdMbkFieTQ/view?usp=sharing
НА ДОПОМОГУ ВЧИТЕЛЮ
Техніки формувального оцінювання
Світлофор.
У кожного учня
є картки трьох кольорів світлофора. Учитель просить учнів показувати карткою
відповідного кольору: розуміння, неповне
розуміння , нерозуміння.
Тижневий
звіт.
У кінці
навчального тижня кожному учневі пропонується дати відповіді на запитання
- «Чому я навчився за тиждень?»
- «Що для мене залишилося нез’ясованим?»
- «Які
запитання я б поставив учням, якби був учителем?» тощо.
Мовні
підказки.
Учитель періодично дає учням мовні зразки (вислови,
підказки), які допомагають будувати відповідь.
Наприклад: Основною ідеєю (принципом, процесом) є
_____________, тому що___________
Вимірювання
температури
Метод використовують для виявлення того, наскільки
учні правильно виконують завдання. Для цього діяльність учнів призупиняється
запитанням: «Що ми робимо?» Відповідь на поставлене запитання – демонстрація
розуміння завдання або процесу його виконання. У разі роботи в парах або групах
учитель просить пару або групу продемонструвати процес виконання завдання. Інші
спостерігають.
Трихвилинна
пауза
Учитель надає учням трихвилинну паузу, яка дає
можливість учням обдумувати поняття, ідеї уроку, пов’язати з попереднім
матеріалом, знаннями, досвідом, а також визначитися із незрозумілими моментами.
“Я змінив/змінила своє ставлення до….»
«Я дізнався/дізналася більше про…»
«Я дізнався/дізналася більше про…»
« Я здивувався/здивувалася тому, що …»
« Я відчув/відчула…»
«Я ставився/ставилася до …»
Сигнали
рукою .
Учитель просить учнів показувати сигнали, що
позначають розуміння або нерозуміння матеріалу (у ході пояснення понять,
принципів, процесу тощо). Попередньо потрібно домовитися з учнями про
використання таких сигналів:
Я розумію _______ і можу пояснити (великий палець руки
спрямовано вгору).
Я все ще не розумію _________ (палець руки спрямовано
в сторону).
Я не зовсім упевнений у _________ (помахати рукою)
Після ознайомлення із сигналами учитель опитує учнів
кожної групи: Що саме Ви не зрозуміли? У чому відчуваєте невпевненість? Що ви
зрозуміли й можете пояснити?
За результатами отриманих відповідей учитель приймає
рішення про повторне вивчення, закріплення теми або продовження вивчення тем за
програмою.
Дві зірки й
побажання (взаємооцінювання)
Застосовується
для оцінювання творчих робіт учнів, творів, есе. Учитель пропонує перевірити
роботу однокласника. Коли учні коментують роботи один одного, вони не
виставляють оцінки, а вказують на два позитивні моменти – «дві зірки» – і на
один момент, який потребує доопрацювання – «побажання».
Однохвилинне
есе
Техніка, яка
використовується з метою представлення учнями зворотного зв’язку про
вивчене з теми. Для написання есе вчитель може поставити такі запитання:
- Що найголовніше ти дізнався сьогодні?
- Які питання
залишилися для тебе незрозумілими?
Шкала
На полях зошита
учень креслить шкалу і відзначає хрестиком на якому рівні, на його думку,
виконана робота. Внизу – не впорався,
посередині – впорався, але виникли проблеми, вгорі – все вийшло. Під час
перевірки вчитель обводить хрестик, якщо згоден з оцінкою учня, або малює свій,
якщо не згоден.
Мініогляд
В кінці уроку учні на окремих листках відповідають на
питання:
- Що на уроці
було найважливішим?
- Що взагалі
залишилось незрозумілим?
- Який етап
уроку був найбільш зрозумілим?
- Які поняття
хотілось би зрозуміти краще?
РЕКОМЕНДАЦІЇ ПЕДАГОГАМ ЩОДО ОРГАНІЗАЦІЇ ОЦІНЮВАННЯ РЕЗУЛЬТАТІВ НАВЧАЛЬНИХ ДОСЯГНЕНЬ
- Формулювати об’єктивні і зрозумілі для учнів навчальні цілі.
- Ознайомлювати учнів із критеріями оцінювання.
- Забезпечувати активну участь учнів у процесі пізнання.
- Забезпечувати можливості й уміння учнів аналізувати власну діяльність (рефлексія).
- Корегувати спільно з учнями підходи до
навчання з урахуванням результатів оцінювання.
- Виявляти інтереси та потреби кожного учня.
- Відзначати переваги та недоліки кожної роботи, акцентуючи увагу на позитивних моментах.
Немає коментарів:
Дописати коментар