На всіх етапах розвитку освіти основним завданням було і залишається
підвищення рівня професійної майстерності педагогів. Суспільству нині потрібен вчитель,
який міг би оновлювати, удосконалювати зміст своєї діяльності. Саме з цією
метою 23 жовтня 2019 року у ТСШ № 3 відбулося засідання Авторської майстерні
вчителів початкових класів "Підвищення ефективності освітнього процесу шляхом упровадження нових форм та методів навчання" (кер. Копка Т.В.), під час якої учасники у форматі Workshop ознайомились з особливостями проведення
кейс-технології як однієї з методик компетентнісного навчання.
Спочатку присутнім було запропоновано
анкету «Що я знаю про кейс-технологію» (Додаток 1) та вправу "Читання з
маркуванням тексту «Вивчаємо кейс-технологію» (Додаток 2), що активізували учасників та спрямували їх на
ефективну практичну роботу –
конструювання кейс - уроків з тем «Навіщо сонечку крапочки», «Пластиліновий
світ», «Піщана казка», «Морозиво», «Анімація».
Воркшоп був змістовним та плідним, надав педагогам нових знань, умінь та навичок щодо використання кейс-технології в освітньому процесі.
ДОДАТОК 1. АНКЕТА
ДОДАТОК 1. АНКЕТА
АНКЕТА «ЩО Я ЗНАЮ ПРО КЕЙС-МЕТОД?»
№ з/п
|
Запитання
|
Відповідь 1
|
Відповідь 2
|
1.
|
Укажіть суть кейс-методу
|
||
2.
|
Яка найголовніша умова впровадження кейсів?
|
||
3.
|
Які навички розвиває кейс?
|
||
4.
|
До яких типів уроків рекомендується кейс-метод?
|
||
5.
|
Який підхід НУШ реалізує кейс-метод?
|
ДОДАТОК 2. ВИВЧАЄМО КЕЙС-МЕТОД
Уперше
термін «кейс-стаді» було використано на початку XX ст.. Як метод case-study
було вперше застосовано в навчальному процесі Гарвардської школи бізнесу
(Harvard Business School) у 1921 році. Саме в Гарварді було розроблено перші кейсові
ситуації для навчання студентів бізнес-дисциплін.
3
методичного погляду кейс — це спеціально підготовлений навчальний
матеріал, що «містить струкурований опис ситуацій, запозичених з реальної
практики».
У
перекладі з англійської кейс — випадок, кейс-стаді — повчальний
випадок. Класичним є визначення поняття «кейс-стаді» як опис
ситуації, що реально існувала. Кейс-стаді, за визначенням учених (Ш. І.
Бобохужаєв, 3. Ю. Юлдашев), — це «сукупність умов та обов’язків, що описують
конкретні, реальні обставини на даному етапі». Кейс — це завжди моделювання
життєвої ситуації. Як інтерактивний метод кейс-метод може застосовуватися під
час закріплення знань та вмінь, що були отримані на попередніх заняттях,
розвитку навичок аналізу та критичного мислення, зв’язку теорії та практики. Кейси (ситуаційні вправи) мають чітко
визначений характер і мету. Здебільшого вони пов’язані з проблемою чи
ситуацією, що існувала або існує. При цьому проблема чи ситуація або вже мала
якесь попереднє вирішення, або її вирішення є необхідним і нагальним, а тому
потребує аналізу.
Кожна з проблем (ситуацій), що розглядаються в кейсі, має
відповідати чотирьом умовам.
По-перше, кейси мають бути правдивими, реалістичними, однак водночас не
обтяженими деталями, бути за тематикою зв’язаними з матеріалом, що вивчається.
По-друге, ситуаційні вправи пропонують розгляд феноменів, з якими
здебільшого стикаються робітники в конкретних умовах.
По-третє, кейси загострюють інтерес учнів до питань, з якими ті
зіштовхуються, підкреслюють їх значущість та необхідність вирішення. Кейси
також пропонують шляхи реакції та вдосконалюють майстерність учнів у вирішенні
проблем.
По-четверте, кейси вдосконалюють практичні навички, спрямовують на пошук
відповідних шляхів, можливих реакцій на різноманітні ситуації, використання
специфічних інструментів та понять.
Навчання за допомогою кейсів розвиває здатність аналізувати,
уникати помилок, які часто виникають під час виконання конкретних завдань.
Отже, кейс-підхід має сприяти вдосконаленню здатності ізолювати
проблеми та приймати ефективні рішення. Крім цього, такий метод учить учнів
аналізувати та розробляти програми дій, що, у свою чергу, мотивує їх до
правильної поведінки в момент, коли настане час діяти в реальній ситуації.
Розглянемо п’ять видів навчання під час використання
методу кейсів.
1. Кейси не використовуються з метою
передачі знань (хоча, звичайно, певна трансляція знань відбувається). Кейси
подають «образи» реальних проблем чи ситуацій, які забезпечують учня знаннями
про те, що має бути зроблено. Обговорення кейсів є потенційним поштовхом до
обміну перспективами та досвідом практичної роботи.
2. Кейс полегшує інтеграцію та
застосування знань. Кейс-метод ґрунтується на взаємообміні досвідом учнів
найбільш зручним і економним шляхом.
3. Кейс-метод розвиває в учня
здатність вирішувати складні, але необхідні проблеми.
4. Навчання кейс-методом загострює оцінювання пріоритетів та
цінностей. Учень у процесі навчання демонструє власне ставлення, цінності та
орієнтації, що підтримуються чи не сприймаються іншими слухачами.
Результати такого інтерактивного навчання складно передбачити
чи перевірити, оскільки вони можуть набувати різних форм. Здебільшого спільне
порівняння та перевірка набутого досвіду вносить щось нове у практичну
діяльність учнів.
5. Кейси завжди корисні у збагаченні досвіду та удосконаленні
навичок, які застосовують учні, щоб наблизити ті цінності, які вони вважають
найбажанішими. Усі навички можуть бути описані однією фразою: творче вирішення
проблеми та формування аналізу ситуації та прийняття рішення.
Навички, які розвиває метод:
• аналітичні (уміння
відрізняти дані від інформації, класифікувати, виділяти суттєву та несуттєву
інформацію, аналізувати, представляти та добувати її; мислити чітко й логічно);
• практичні (формування на
практиці навичок використання теорії, методів та принципів);
• творчі (генерація
альтернативних рішень);
• комунікативні (уміння вести
дискусію, переконувати, використовувати наочний матеріал та інші медіазасоби,
кооперуватися в групи, захищати власну думку, переконувати опонентів, складати
короткий та переконливий звіт);
• соціальні (оцінка поведінки людей, уміння слухати,
підтримувати в дискусії чи аргументувати протилежні думки, контролювати себе
тощо).
Кейси найкраще залучають учнів до активного вирішення
проблеми, до участі в подіях кейсу.
Мета кейс-методу: розвивати здатність тих, хто навчається, приймати рішення;
організувати процес навчання як процес пошуку та прийняття рішень.
Немає коментарів:
Дописати коментар